Det finnes utallige guider og tips til hvordan å estimere nettside priser, mange er gode, men jeg synes det er flere av de som mangler en del viktige elementer å tenke på.

Hvis du legger til at det er viktig for deg og din bedrift at du får nye kunder så er detaljene på hvor mye det vil koste enda dårligere. Nå skal jeg være så åpen at det ikke finnes en fasit, men dette skal definitivt være det beste svaret. finner du en bedre guide så send den til meg på daniel@fjellvann.no

Gidder du ikke lese alt? Nederst på siden finner du også en priskalkulator som kan gi deg en pekepinn på hva din nettside kan koste. 

Hva er formålet?

Jeg snakker mye om formål, fordi handling uten formål kan ofte bli bortkastet. spesielt når det kommer til en nettside. å definere disse punktene kan være noe som fører til at man trenger noen timer ekstra i prosjektet og dermed at det koster mer, men min oppriktige mening er at det vil koste deg mye mer å la være å tenke på dette i forkant. Jeg tror på det at de aller fleste ønsker flere kunder fra nettsiden sin og at det er nettopp derfor de har en nettside.

vi starter mange av våre prosjekter med et lengre møte hvor vi setter opp en strategi for prosjektet, definerer mål, hvordan skal man konvertere de besøkende til å bli potensielle kunder, hva er viktig å få frem, hva er mindre viktig, hvem er målgruppen o.l. basert på dette lager vi en prosjektbeskrivelse som enkelt og greit forklarer hvordan vi skal bygge siden og dette blir styringsverktøyet vi jobber med igjennom hele prosessen.

du burde som et minimum sørge for at det er klart å tydelig hva du ønsker å oppnå med siden og hvem du ønsker å nå ut til, dette kan påvirke hvordan man burde bygge siden.

Sidestruktur

en nettside bygges opp av flere undersider, f.eks har du sikkert sett hjem, om oss, tjenester, kontakt oss. alle disse er undersider av selve nettsiden, og mengden og kompleksiteten vil så klart påvirke prisen. har du 5 undersider eller 50? hvordan skal siden henge sammen? skal alt være i menyen? skal noe være kun tilgjengelig for visse besøkende?

det er her viktig å gå tilbake til formålet og tenke på hvor vil du at den besøkende skal gå? hva er «reisen» du vil at de skal ta?

Bilde av kvinne som snakker med en potensiell kunde i telefon

Design – Hvordan skal siden se ut?

Smaken er som baken og din mening har ingenting å si. Hva mener jeg med det? Det viktigste er ikke om du liker hvordan siden ser ut, men om de som besøker siden liker den og at den fungerer. Vi som lager nettsider har ofte en fordel ved at vi har gått igjennom prosessen flere hundre ganger og derfor kan fortelle deg grovt hva som fungerer og ikke, vi har kanskje til og med jobbet med et lignende produkt og/eller målgruppe som gjør at vi allerede fra starten av vet hva som fungerer.

Hva et godt design koster kunne vært et eget innlegg, men bygger på veldig mange av de samme variablene. En pen logo eller nettside er ikke nødvendigvis en god logo eller nettside.

Men det må jo passe til profilen vår?

Så klart skal designet tilpasses profilen til bedriften og hvordan du ønsker å fremstå. I noen tilfeller har bedrifter også en profil og logo som vil endre prisbildet en god del.

Innhold – Tekst, bilder, video

Det er liten hensikt med en dyr bil med innmaten til skraphaug. Det samme gjelder for en nettside, dette er et punkt som mange blir fornærmet av, men det er ikke alltid riktig at du skal skrive all teksten, ta alle bildene, filme videoer. Noen ganger vil det lønne seg å bruke de ekstra kronene på noen som gjør dette til daglig. Mange av kundene våre leverer tekst selv, men er ikke alltid fornøyd og bytter deretter ut med noe som er skrevet av en dedikert tekstforfatter. Bilder og video har blitt mye enklere med tiden siden nesten alle har en smarttelefon som tar gode bilder og klarer å få til noen helt ok bilder selv.

Tilbake til kost, så handler det om å tenke på om du er god nok til å levere det innholdet som skal på siden? Har du tenkt på hvilket innhold? Har du tenkt på hvordan det innholdet skal ta den besøkende et steg nærmere å bli en potensiell kunde?

Funksjonalitet

Mange av de vi snakker med har naturlig nok ingen kobling på hvor mye forskjellige funksjoner koster. Man kan tro at kontaktskjemaer er dyrt og avansert, mens å integrere mot hauger og lass av systemer og automatisere enn nettbutikk er en rask og billig prosess. Nå er det gjerne ikke sånn, men man blir ofte overrasket over hva som koster.

For å gjøre det så enkelt som mulig så skriv ned en liste over hva siden skal gjøre og hvordan du har sett for deg at den skal gjøre det. Skal siden få tak i kundens informasjon f.eks e-post og telefonnummer så du kan ta kontakt? Skal kunden kunne benytte chat? En chat bot? Integrasjoner mot andre systemer? Blogg? Nettbutikk? Hvilke betalingsløsninger? Quizzer? Kalkulator? Min side? O.s.v.

Ofte kan det være behov for å snakke med en utvikler eller et byrå som basert på hva du ønsker å oppnå og som basert på det anbefaler hva du burde ha av funksjonalitet. Hvis dette er en stor prosess kan du gjerne måtte regne med å betale for dette, er det en enkel prosess kan de aller fleste «ta det på sparket» og gi deg en pris.

Integrasjoner

Ofte har du systemer i dag som du gjerne ønsker at nettsiden din skal fungere sammen med i dag. Dette kan variere prisen på nettsiden stort. Noe av det du er nødt til å tenke på rundt dette er først og fremst hvilke systemer det gjelder, men også hvilken informasjon skal deles, støtter systemet deling eller mottak av informasjon fra et annet system eller må man se på evt. omveier?

Integrasjoner kan være en utfordring å komme til bunns i selv, men her vil du få god hjelp fra både leverandøren av systemet og utvikler eller byrået for å finne en god løsning på hvordan å gjøre dette. Så er spørsmålet om prisen for integrasjon overgår belønningen det gir.

Teknologi – Hvilken plattform?

Dette punktet vil variere stort basert på hvilket behov du og din bedrift har. Det er heldigvis ikke store utfordringer i dag med å oppnå de funksjonene man ønsker uavhengig av plattform, men det kan fort blir store prisforskjeller. F.eks har vi WordPress, som over 27% av alle nettsider i verden er bygd i, her vil veldig mange funksjoner eksistere en ferdig løsning på som et byrå eller en utvikler kan jobbe videre med. Noen ganger så trenger de ikke annet enn å sette opp løsningen som allerede eksisterer og dere er klare. Den samme funksjonaliteten kan koste flere ti tusener å lage fra bunn av i et annet system.

Valget av plattform kan også begrenes av byrået, vi i Fjellvann leverer f.eks kun WordPress nettsider og WooCommerce som nettbutikk, mange byråer velger en plattform som de bygger i for å være eksperter på akkurat det, mens andre har kunnskap i flere og leverer heretter.

Drift

Drift og vedlikehold av en nettside er for de fleste bedrifter noe de absolutt ikke vil eller burde bruke tid og energi på. Dette kan variere stort basert på hva byrået inkluderer i sine løsninger. Noen koster en hundrelapp eller to pr måned og har nesten ingenting inkludert, mens andre kan ligge opp mot flere ti tusener i måneden og har alt fra drift og vedlikehold til markedsføring og flere timer med arbeid pr måned.

Noen byråer tilbyr heller ikke drift av nettsiden av den grunn at det er tidkrevende og man burde helst ha systemer som automatiserer mest mulig av prosessene, men i visse tilfeller kan det også være behov for å gjøre alt manuelt for å sikre at ingenting går galt. Dette koster så klart mer, men kan være verdt det for f.eks en nettbutikk som står i risiko for å tape store penger hvis det blir noe feil på siden etter en oppdatering.

Bilde av kvinne som snakker med en potensiell kunde i telefon

Hvordan skal du få besøkende inn på siden din?

En nettside som ingen besøker er som oftest helt verdiløs. Og om dette skjer starter allerede ved produksjonen av siden, fordi man kan allerede her legge en plan og gjøre mye av jobben som gjør at du vil få besøkende inn på siden.

SEO – Søkemotoroptimalisering

I dagens samfunn har de aller fleste funnet ut det at Google er det beste stedet å lete etter det man trenger av leverandører og tjenester. Da er det viktig for deg og din bedrift å være det alternativet som blir funnet og valgt. Man kan betale for annonser, men mange liker å unngå disse. Det betyr ikke at annonsering er negativt, vi bruker dette mye selv for oss og kunder. Det betyr dog at det å dukke opp på Google når noen gjør et søk etter dine varer og/eller tjenester er viktig.

Dette gjør man med noe som heter søkemotoroptimalisering (SEO), dette er ikke en engangsjobb, men noe man må jobbe med løpende hele tiden. Det er to kategorier sånn jeg ser SEO. Du har det tekniske som de fleste leverandører leverer i dag som standard. Du har også innhold som i dag er den delen som definitivt er viktigst. Så selvom du kjøper en «søkemotoroptimalisert» nettside betyr ikke det at du kommer øverst i Google. Det betyr at du med godt innhold og en god plan vil kunne komme høyt opp i Google.

Markedsføring

Alle veier fører til Rom er ikke nødvendigvis tilfelle for besøkende til nettsiden din. Det som er viktig er at du sammen med byrået ditt legger en plan og finner ut hvilke kanaler, metoder og hvilket innhold som er riktig for din bedrift og det dere ønsker å oppnå.

Google Adwords kan f.eks være en veldig god løsning for mange, men hva hvis ingen er klar over at de har behovet du dekker enda? Det betyr at de ikke søker på det. Da må man se på hvilke andre måter man kan nå ut der kunden din er.

Det viktigste vil være at du gjør deg noen tanker og setter av et budsjett som skal sørge for at et kommer nok besøkende inn på nettsiden din til at den faktisk lønner seg.

Hvem burde du bruke? – Velg riktig byrå

Her burde jeg vel åpne med at alle må bruke Fjellvann, men jeg vet jo veldig godt at det ikke stemmer. Det finnes ikke et eneste byrå som passer for alle. Hvilket byrå du burde bruke er avhengig av hva du skal ha, hvilket budsjett du har, hvilken bransje du er i, hvilken målgruppe du skal nå eller mer flytende områder som: Passer måten du jobber på mot det byrået eller freelanceren du velger? Går dere overens personlighetsmessig?

Her er det ingen fasit, men jeg anbefaler å gjøre god research før man velger hvem man skal samarbeide med, åpne dialog med flere, se på tidligere arbeid, se hva de skriver, se hva andre skriver om de, ta kanskje til og med et lite prosjekt for å se om dere går overens og måten de jobber på passer med dine behov.

Vi har den tanken at hvis vi ser at vi ikke er riktige for et prosjekt så sender vi deg som kunde videre til noen vi tror vil kunne passe bedre. Jeg personlig mener at det er helt forferdelig hvis jeg tar imot et prosjekt fra en kunde som ønsker noe jeg ikke kan levere, eller har forventinger som ikke passer til budsjettet. Da vil jeg ikke kunne gjøre kunden fornøyd og det er mye bedre for meg og kunden at prosjektet leveres av noen andre. Jeg sier også nei til flere prosjekter på grunn av akkurat dette, så vær også forberedt på at byrået du ønsker å bruke ikke nødvendigvis ønsker å ta imot ditt prosjekt. Hvis du gjør god research i forkant så har du nok allerede avklart dette, men det kan være greit å ha i bakhodet.

Budsjett – Hvilken pris er du villig til å betale?

Hva skal jeg bruke på en nettside? Hva skal nettsiden koste? Sensitive spørsmål for mange bedrifter og svarene spriker stort.

Hvor mye du burde bruke handler rett og slett om hva man ønsker å oppnå og at det blir en positiv investering. Det kan være andre variabler som gjør at du kanskje ikke har råd til å bygge den nettsiden du ønsker, kanskje nå ikke er det riktige tidspunktet eller kanskje du burde avvente noen av funksjonen du er ute etter for å bygge sten for sten.

Jeg spør ofte om budsjett og veldig få har det klart for seg. Vi har også blitt lært opp til å gi en leverandør et budsjett fordi vi tror de vil skvise så mye penger som mulig ut av deg som bedrift. Saken er den at vi kan levere «samme» nettside til 25 000,- kr og 100 000,- kr spørsmålet er bare hvordan, hva man bygger opp rundt o.s.v. Den ene kan være helt ok, mens den andre kan være en super selger som drar salget til bedriften. Så hvis vi velger å være litt positive til byråene så velger vi å tro at de har de beste intensjoner så hjelper det ofte å fortelle hva man er villig til å betale så kan byrået tilpasse hva de tilbyr basert på det. Det skal være nevnt at du ikke må gå inn 100% naiv og tro at alle gjør det, men dette er grunnen til at du skal gjøre grundig research før du tar en avgjørelse.

Det er greit å huske på at selvom du får tak i en nettside til 5000,- kr så kan den fortsatt være det dyreste kjøpet ditt noen sinne hvis den ikke sørger for at du oppnår det du ønsker, mens en nettside til 100 000,- kr kan være et billig kjøp hvis den sikrer deg flere millioner i salg i flere år. En dårlig nettside kan i verste fall være verre enn ingen nettside. Det skal være nevnt at selvom et byrå tar 100 000,- kr eller mer så betyr ikke det automatisk at det du får er bra.

Hvilket tidsperspektiv har du?

Tid er penger, og nettsider kan ta tid å bygge. Når siden være på nett? Når ønsker du at den skal være på nett? Hvor lang tid det tar å lage en nettside avhenger av hva du skal lage, kapasitet, personal o.l. Men hvis du ber om en raskere levering enn vanlig så må du også forvente å betale litt mer. De fleste byråer har mulighet til å flytte litt på prosjekter, hyre inn ekstra hjelp eller lignende for å nå tidsfristen din, men det koster byrået penger og dermed blir det dyrere. Snakk åpent og realistisk om ditt tidsperspektiv og fortell eventuelt at er åpen for å betale mer hvis du kan få det raskere levert hvis dette er noe som virkelig er avgjørende.

Hvorfor ikke bare bygge selv?

Du har sikkert sett eller hørt om plattformer hvor man kan lage sin egen nettside uten å være en webutvikler. Jeg vil starte med å si at dette sjelden er noen god ide, men at det finnes noen tilfeller hvor det er like greit.

Når er det ok å bygge selv:

  • Du har et så lavt budsjett at du ikke får tak i noen som er flinke, men du har ekstra tid.

Dette startet som en liste, men jeg kom veldig enkelt på at dette er eneste tilfellet hvor det lønner seg. Det er bedre å gjøre det selv hvis du ikke har råd til å betale noen som faktisk er flinke. Mange av kundene som kommer til oss har nettopp lagd en ny nettside med et annet byrå eller en freelancer hvor de betalte så og si ingenting, og fikk dermed så og si ingenting.

Hva kan jeg gjøre for å holde kostnadene nede?

Det første du kan gjøre er å sørge for at du har lest igjennom hele dette innlegget og gjort deg opp tanker om hvert enkelt punkt, da stiller du bedre til en samtale med flere leverandører.

Konkret ville jeg sett på følgende punkter:

  • Ha en tydelig spesifikasjon på hva du vil ha.
  • Sett et konkret budsjett på hva du er villig til å bruke.
  • Outsourcing til land med lavere lønn kan i noen tilfeller lønne seg.
  • Kan du bidra med noe selv uten at det går på kryss med kvaliteten? f.eks innhold.
  • Kan du bruke et mal basert design?
  • Gi gode og tydelige tilbakemeldinger på hva du liker og ikke liker
  • Stol på rådene til byrået du jobber med, selv om du ikke liker noe betyr ikke det at det er feil.
  • Velg det byrået som passer deg og din bedrift.
  • Sørg for å være på ballen og gi raske tilbakemeldinger når du blir bedt om det.

Oppsummering

Det er mange punkter som påvirker prisen for en god nettside som gjør besøkende om til potensielle kunder. Det viktigste å huske på er at du må behandle et nettside prosjekt som et «nybygg» og ikke et bytte av en dør. Vær nøye med vurdering og fokuser på hvem som dekker behovet ditt kontra kun pris.

Prøv vår priskalkulator for å gi deg selv en pekepinn

Regn enkelt ut et estimat på hva din nettside vil koste ved å svare på noen enkle spørsmål.

Finn ut ditt estimat

0$

Takk, vi tar kontakt så fort vi kan!

Hva slags type nettside?

Vanlig nettside

Nettbutikk

Blogg / Magasin

Du må gjøre et valg for å gå videre.

Neste

Design

Skreddersydd

Malbasert

Du må gjøre et valg for å gå videre.

Neste

Undersider

Du må gjøre et valg for å gå videre.

Neste

Annet

Alle våre nettsider inkluderer vanlig funksjonalitet som mobiltilpasset design, kontaktskjemaer, kart o.l. men trenger du noe unikt til din bedrift?










Du må gjøre et valg for å gå videre.

Neste

Estimat

Vi estimerer at nettsiden vil koste:

Summary

Beskrivelse Informasjon Antall Pris
Avslag:
Totalt:

Bli kontaktet