Alt for mange ganger hører jeg bedriftsledere som snakker om nettsider ikke fungerer, de skaper ikke salg, ingen leser dem, det er for dyrt å lage en nettside som gir avkastning, det er bare tull o.s.v.

Så hvorfor trenger du egentlig en nettside til din bedrift?

Fakta er dessverre at noen har gjort en dårlig jobb når nettsiden ble lagd. Det kan ha vært du som ikke har gitt god nok informasjon om formålet, målgruppen eller innholdet som gjør at siden ikke blir noe annet enn noe pent å se på. Det kan også være at de som har produsert nettsiden ikke har hatt kunnskapen til å benytte seg av informasjonen på en god måte. Jeg kaster ingen under bussen her, ofte er det bare mangel på kunnskap som er årsaken.

Fordi det er så mange tjenester som gjør at hvem som helst kan bygge en nettside i dag, så betyr ikke det nødvendigvis at hvem som helst burde bygge en nettside. Det viktigste med å få en nettside som skaper nye potensielle kunder er forarbeidet. En god nettside i kombinasjon jungeltelegrafen kan ofte være mer enn nok til å drive en bedrift.

Jeg skal prøve å ikke være så inhabil at jeg skal si at du absolutt må ha en god nettside, men jeg skal si hva en god nettside kan bidra med.

Informasjonskilde

Dette er leddet de alle fleste forbinder med en nettside. Det skal være en informasjonskilde som forteller litt om bedriften, litt om hva dere gjør og gir kontaktinformasjon til de som trenger det.

Det er absolutt en nødvendig del av nettsiden, men alene er ikke informasjonen verdt mye når konkurrentene dine har fokus på flere av fordelene. Informasjonen skal gi svaret på om du rent praktisk kan levere/tilby det den potensielle kunden er på utkikk etter. Nettsidens informasjon skal fortelle: «Ja, jeg er en rørlegger i ditt nærområde.»

Trygghet

Når en potensiell kunde har et behov de ønsker dekket så er kanskje det aller viktigste å få svar på: «Kan jeg stole på at du gjør en god jobb og at jeg ikke blir lurt? Er du den riktige for meg å samarbeide med?» En nettside kan svare på dette på flere direkte og indirekte måter. Visste du for eksempel at «Om Oss» generelt sett er den nest mest besøkte siden etter forsiden? Hvorfor tror du det er sånn?

Noen eksempler på hvordan nettsiden kan trygge

  • En god «Om Oss» side.
  • Bilder av de som jobber der.
  • Vise frem tidligere arbeid.
  • Vise uttalelser fra tidligere kunder.
  • Mange muligheter til å kontakte dere.
  • Vise frem godkjenninger, sertifiseringer o.l.
  • Godt design, som ikke ser utdatert ut.

Formidle budskapet ditt

Over nevnte jeg at en side presenterer informasjonen som trengs. Budskapet handler mer om hvordan det leveres. Måten tekst skrives, brukes det bilder, brukes det video? Hva inneholder siden? Hva sier alle de valgene som er gjort om deg og din bedrift?

Jeg tror på det at det blir viktigere og viktigere å skille seg ut i mengden. «Alle» er på nett, «alle» er på facebook, «alle» gjør det samme, men hvem vinner? Jeg tror det blir de som tør å vise stolt frem at de går mot strømmen. De som tør å vise den usminka sannheten, tør å være personlig i et format som er oversvømt med formelt prat, som rett og slett tør å skape et ekte bilde av bedriften i stedet for et glansbilde.

Demonstransjonsbilde av den moderne kjøperen

Den moderne kjøperen

Dagens kjøpere har uendelig tilgang på informasjon. De søker opp hva de ønsker løst, de søker videre, de leser om andre som har fått løst problemet, de finner potensielle aktører, de leser om de forskjellige, de leser anmeldelser, ser på tidligere arbeid og alt dette før de i det hele tatt tar kontakt. Den moderne kjøperen vil at valget skal være deres.

De vil ta avgjørelsen om hvem de skal kontakte basert på informasjonen de finner, ikke basert på hvem som betaler mest hos Gule Sider eller Google. Da er det vel også desto viktigere at din bedrift er godt representert?

På nett 24 timer, syv dager i uka.

Så fremt du har en god server og gode systemer rundt så er nettsiden din så og si på nett konstant. Det betyr at den gjør noe ingen ansatt kan gjøre, den kan jobbe 24/7.

Noen ting nettsiden gjør mens du er ferdig for dagen

  • Pleie relasjonen mot eksisterende kunder i form av f.eks en kunskapsdatabase eller annen informasjon.
  • Hente inn nye potensielle kunder, som ligger klare til å bli kontaktet dagen etter.
  • Vise jobbsøkere at dette er et sted de ønsker å søke.
  • Sørge for at budskapet ditt skinner tydelig selv når du ikke er der til å kommunisere det.

Grunnmuren til all markedsføring

I dagens samfunn vil nok mange si og tro at sosiale medier er mer enn nok for sin bedrift. Jeg tror ikke det. Jeg mener en god nettside er grunnmuren til alle markedsaktiviteter du gjør, både på nett og i den virkelige verden. På nettsiden så har du full kontroll, det er du som eier og styrer innholdet 100%. Det er ikke Facebook, Google eller noen andre som bestemmer om hvordan det skal fungere.

Jeg mener på ingen måte at man ikke skal bruke sosiale medier, men man skal bruke det til å kommunisere og publisere innhold som er skreddersydd for akkurat den platformen.

Tilpass deg eller dø…

Jeg tror på at vi er nødt til å tilpasse oss markedet. Dagens kjøpere har mye mer informasjon tilgjengelig og bruker ofte mer tid på å undersøke hvem de burde bruke før de tar kontakt. Hvis du har en dårlig eller ingen nettside så vil du ikke bli vurdert som et seriøst alternativ en gang.