Kunde: Solvencia AS
Tjenester: Strategi og rådgivning, Nettside, Tekstforfatter

Beskrivelse

Solvencia er et inkassobyrå som utfordrer normene og leverer for kunder som trenger en «hands off» løsning. Det skal være enkelt for både kunden og skyldner.

Solvencia startet opp i 2015 med en omsetning på 1MNOK. Med raskt vekst og gode hoder håndterer de nå over 300 000 inkassosaker i året og omsatte i 2017 for 99MNOK.

Det var derfor på tide å ta et lite steg opp fra den tidligere nettsiden som hadde stått brakk siden oppstarten. Det var nå både tid og ressurser til å bygge noe kan være med å bidra til videre vekst.

Utfordringen

Solvencia ønsket å redusere tid og ressursbruk på tradisjonelle kanaler ved å forenkle og fremheve fordelene av digitale kanaler og selvbetjening. De ønsket også å begynne jobben med klargjøring for fremtidige tiltak mot oppdragsgivere.

Fordi det forelå lite datagrunnlag var det få ting som kunne brukes til å måle umiddelbar effekt. En faktor som måles er hvor mye den nye nettsiden bidrar til å redusere telefonhenvendelser.

«Navnet vårt stammer fra det engelske ordet solve. Å finne gode løsninger ligger derfor i blodet vårt og er noe vi streber etter hver dag.»

Løsningen

Analyse og statistikk
Det ble satt opp Google Analytics i kombinasjon med Oribi for å både samle tall, samtidig som man kan få håndfast innsikt som kan benyttes til fremtidige tiltak mot både skyldnere og kunder.

Brukerprofiler
Det var kanskje ingen tall å se på, men erfaringen til Solvencia var avgjørende for å kunne avdekke hvilke brukerprofiler de har opplevd de siste årene. Med brukerprofiler på plass kunne vi enkelt kartlegge hva hoveddelen av de besøkende vil ha behov for og bygge basert på akkurat dette.

Sidestruktur
Fordi det er to så tydelige forskjeller på brukere (skyldnere og kunder) valgte vi å dele siden i to. 

Mobilt fokus
Basert på brukerprofilene så vi at mobilbruk er noe vi må forvente, selvom det fortsatt vil være en stor andel som gjør denne type «oppgaver» på større skjermer.

Vi har derfor lagt opp et større fokus på hovedelementene «Min Side,» «Betal nå,» «Kontakt Oss» o.s.v. på mobil.

Videreutvikling
Det er mange ideer på bordet for tiden fremover som chatbot, forklaringsfilmer, brukerrespons på spørsmål o.s.v. Dette er ting som implementeres løpende for å forbedre opplevelsen enda mer.

Fjellvann har bistått Solvencia med utarbeidelse av nye hjemmesider og drift av disse.

Vi opplever Fjellvann som en svært seriøs leverandør, med stort fokus på å forstå kundens behov, og deretter løse disse behovene ved å levere riktig løsning, til rett tid og avtalt pris.

Har også satt stor pris på all diskusjon og veiledning underveis. Morten Andersen

Driftsleder Energi, Solvencia AS