I følge WordPress selv er 43% av alle nettsider bygget med WordPress, og dette inkluderer store norske og internasjonale selskaper. En stor del av grunnen til dette er at WordPress er så fleksibelt at det kan skreddersys til en rekke ulike behov.
Fjellvann har utviklet hjemmesider for bedrifter med WordPress i mange år. Vi velger alltid den publiseringsplattformen som passer best for kundens ønske om funksjonalitet og form, og WordPress blir ofte foretrukket til profesjonelle hjemmesider. Dette er noen av grunnene til det:
- Kontrollpanelet er enkelt å bruke både for utvikler og deg som kunde. Det betyr at det er enkelt å redigere nettsidene og publisere nytt innhold etter at alt er satt opp.
- Tilgangen på designmaler og plugins kan gjøre oppsettet litt rimeligere for kunden.
- WordPress er trygt mot angrep – så lenge nettstedet blir satt opp riktig og vedlikeholdt. WordPress er den mest brukte løsningen for websider i verden og er derfor utsatt for hacking, men så lenge du «låser ytterdøra» og «har alarm» er det enkelt å beskytte seg.
- Mange store bedrifter og organisasjoner i Norge og resten av verden bruker WordPress – som for eksempel brønnøysundregistrene.no, DSS (Departementenes sikkerhets- og serviceorganisasjon), Høyre, KRF, Stiftelsen Organdonasjon, Kreftforeningen, Redningsselskapet, thewaltdisneycompany.com, rollingstone.com, vogue.com og whitehouse.gov.
Fleksibilitet på godt og vondt
Det er ingen tvil om at det store antallet plugins (utvidelser) og themes (designmaler) er noen av de største fordelene med WordPress – også for bedrifter. Men dette er også grunnen til at mange tar feil valg når de bygger opp sin WordPress-side. For eksempel kan noen designmaler være vanskelige å spesialtilpasse, eller de kan ha begrensning i hvor mange ulike type nettsider de kan brukes til.
En annen vanlig feil er at man velger for mange, og feil, plugins. I visse tilfeller kan utvidelsene skape trøbbel for hverandre, hvis de for eksempel prøver å overstyre hverandre med de samme funksjonene.
Samtidig er det denne fleksibiliteten som gjør at WordPress kan brukes til både små personlige nettsider og større, profesjonelle nettsider. Hvis man vet hva man trenger av funksjonalitet – så finnes det nesten garantert en plugin for det.
I mange tilfeller ser vi likevel at det kan være lurt å styre unna plugins og themes, og heller bygge nettsiden så godt som mulig fra bunn. På grunn av WordPress sin fleksibilitet så lar dette seg også gjøre på en god måte.
Hvordan få et profesjonelt preg på WordPress-nettsider?
God planlegging er et sentralt punkt i prosessen med å bygge en profesjonell nettside. Og like viktig er det å klare å holde seg til planen under utviklingen. Det er lett å bli litt for ivrig med kule funksjoner, plugins og designelementer – og da glemmer man helheten. Her er en liten liste over det som er viktig å tenke på:
- Hvordan kan bedriftens identitet og “tone of voice” gjenspeiles på nettstedet? Dette bør gjennomsyre alle tekster, bilder og designelementer.
- Hvilken informasjon er helt essensiell å vise til dine potensielle kunder?
- Hvordan kan vi gjøre det enkelt for de potensielle kundene å ta kontakt?
- Hvordan kan innholdet på nettstedet treffe den delen av målgruppen som ennå ikke vet at de er interessert? Tenk over hvilket innhold som kan vekke interesse og naturlig bli en del av kundereisen via organisk synlighet f.eks i søkemotorer.
Dette er naturligvis noe vi hjelper våre kunder med underveis i prosessen. Ta en titt på denne artikkelen for mer informasjon om hva en profesjonell nettside bør inneholde.
WordPress er ikke vedlikeholdsfritt
I motsetning til en del andre CMS-er er ikke WordPress en komplett “alt-i-ett-løsning” – på godt og vondt. Fordelen er at man kan spesialtilpasse ulike deler av webløsningen, som for eksempel serverlokasjon, sikkerhet, backup osv. Ulempen er at det kan bli en større jobb å holde alt dette oppdatert, raskt og sikkert.. De aller fleste bedrifter burde inngå et samarbeid med et byrå som håndterer dette, mens en håndfull unntak har intern kompetanse som kan håndtere dette.
Les mer om hvordan man bør vedlikeholde en WordPress-nettside her.
Så hvorfor ikke velge en vedlikeholdsfri hyllevare?
I noen tilfeller kan det være riktig å vurdere løsninger som Squarespace eller Webflow hvor du kjøper “tilgang” til deres publiseringsløsning. Du betaler da et månedlig beløp, for at de skal holde det tekniske i gang og du trenger ikke tenke noe mer på det. I noen situasjoner er det en perfekt match, i andre er det et mareritt. Vi ser for eksempel at vi leverer mer og mer i løsninger som Webflow for enkle sider uten behov for større skreddersydd utvikling og funksjonalitet.
Gitt at vi fokuserer på profesjonelle hjemmesider for bedrifter, så er ofte den kontrollen man får over det tekniske en viktig faktor. Dette gir fordeler med tanke på sikkerhet, hastighet, behandling av persondata (GDPR) og friheten til å bygge akkurat det man trenger – og dette kan man få med WordPress.
For andre handler det mer om risikoen ved å være avhengig av en ekstern leverandør, hvor man har null kontroll om de blir kjøpt opp i morgen og tjenesten nedlagt, eller om de skulle ha et massivt datakrasj som fører til nedetid.
Tekniske utfordringer kan forekomme med alle løsninger, men kombinasjonen av samarbeid med et solid byrå og bruk av WordPress gjør at man har muligheten til å ta tak i problemet selv og få det løst på kort tid.
Er WordPress riktig for din bedrifts nettside?
Mest sannsynlig er WordPress en god match, men det finnes noen få unntak. Vi tar gjerne en uforpliktende prat for å finne ut om dine behov er best dekket av WordPress og kommer gjerne med andre anbefalinger på publiseringsløsning selv om det skulle bety å anbefale noe vi ikke leverer.
Finn priskalkulator og les mer om valg av publiseringsløsning til din bedrifts nettside.
WordPress er en løsning som kan være optimalt for det aller meste, men det betyr ikke at vi skal presse det ned i halsen på alt og alle.