Hvorfor en nettside må være mer enn et pent design og koder

Hvis du leser denne så kan det tyde på at du enten har vært med på å lage en nettside for deg selv eller din bedrift tidligere. Eventuelt ser du på å gjøre det nå. Det viktigste å huske på før farger, knapper eller hva som helst er strategi.

Hvorfor en nettside må være mer enn et pent design og koder

Vent litt… strategi?

Jeg kunne kanskje valgt å være litt mer beskrivende, men det er bredt. Det er mange muligheter for hvordan å angripe det på. Det er så mange at jeg bare pirker borti liten brøkdel i løpet av dette innlegget.

Formål – Hva er det egentlig du er ute etter?

Som en bedrift i dagens samfunn så er du nødt til å ha en form for tilstedeværelse på nett.

Spørsmålet er hvorfor? Hvorfor betaler man flere ti tusener, hundre tusener til og med millioner for en pen logo, pen nettside, en ansatt som «bare» skal “kaste bort” hele dagen på sosiale medier?

Det handler til syvende og sist om penger. Kynisk? Godt mulig, men sant. Det handler om at bedriften din skal få nye/flere/mer fornøyde/mer lønnsomme kunder som igjen fører til… penger. Det paradoksale er at de som tjener mest penger, er ikke de som prøver å tjene penger, men de som prøver å skape verdi til målgruppen sin.

Så hvis vi tar utgangspunktet i at den kyniske kapitalisten i meg har rett. Da er formålet å få mer penger, men det er ikke veldig sexy for kunden.

“Kjære kunde, velkommen til min nye nettside, kunne du trykket på den grønne knappen der borte og gitt meg litt penger?”

Jeg er glad i å bruke penger, men bare når det er på noen jeg mener fortjener det. Jeg bruker gladelig penger hos Kolonial.no fordi de gjør hverdagen min lettere selv om jeg bor 30 meter unna Kiwi. Jeg kaster nærmest pengene mine etter Apple fordi jeg er frelst og elsker produktene. Selv om jeg vet at det finnes teknisk bedre og billigere alternativer. Jeg bruker til og med pengene mine på snus, selv om jeg vet det er unødvendig og dumt, men det gir meg en god følelse.

Vi kjøper ikke produkter og tjenester, vi kjøper en følelse, en tilhørighet, en løsning på et problem.

Så hvilken utfordring løser egentlig ditt produkt eller din tjeneste?

Formålet blir da så “enkelt.” du skal formidle budskapet ditt på en god og effektiv måte og gjøre det så enkelt som mulig for den potensielle kunden å løse problemet, enten helt selv eller med din hjelp.

Legg merke til hvordan du som bedrift ikke skal være en avgjørende faktor, du er bare snarveien. Det er måten vi jobber på også. Vi er villig til å fortelle deg hva vi mener er den riktige måten for deg å skape en god strategi, en god salgstrakt, en god nettside, alt sammen.

Vi tror på det at det vil være mennesker og bedrifter der ute som ønsker å bruke vår kompetanse for å slippe å gjøre alt selv, og de tror på det at vi kan gi de et utrolig godt resultat.

Konkret tips

Ta de vanligste henvendelsene du får og lag en tekst, video, animasjon, grafikk eller lignende som forklarer hvordan kunden kan løse det selv. Det kan være enkle ting som du også hadde tjent lite på å faktisk gjøre.

La oss si at du gir en student som så vidt kan forskjellen på en spiker og en skrue en 5 minutters video som viser eksakt hva de skal gjøre. Tror du den samme studenten er mer eller mindre åpen for å bruke deg når det kommer noe han/hun ikke kan eller vil gjøre selv?

Du trenger bare å lage den videoen en gang, men den kan hjelpe titalls, hundrevis av studenter.

Målgruppe

Husker dere den læreren som du følte snakket spesifikt bare til deg selv om de sto foran en hel klasse? Jeg gjør ikke det. Ikke fordi læreren nødvendigvis var dårlig eller gjorde noe feil, men jeg var ikke i målgruppen for det budskapet de presenterte.

Det samme gjelder dine potensielle kunder, alle snakker ikke samme språket, de har ikke samme meninger, de liker ikke de samme tingene.

Du kan ikke treffe alle

Jeg vet ikke hvor mange ganger, jeg har sittet i et kundemøte hvor jeg får linjen: “Vår målgruppe er alle som trenger vårt produkt eller vår tjeneste.” Målgruppe er ikke det samme som “Hvem som potensielt kan ha litt interesse av og kanskje vurdere og muligens ha bruk for det du tilbyr.”

Markedet du jobber i er kanskje stort, men målgruppen din må burde være betraktelig mindre.

La oss bruke en tåpelig enkel metafor. jeg skal selge klær, og i dette scenarioet er det ingen i Norge som har klær. Jeg vet at det er mange som har emigrert til Norge og derfor snakker andre språk, men jeg ønsker ikke å utelukke de. Hva gjør jeg? Jeg lager en reklame som ser sånn ut:

“Jeden thấy бясплатна कपड़ा to të gjithë i kaikki Norge!”

Min fantastiske reklame tekst sier: “Ett sett gratis klær til alle i hele Norge!” på åtte forskjellige språk. Jeg prøver å nå alle, men treffer så og si ingen. Det er nå du kanskje tenker noe alà “Hva om jeg bare holder det så generelt at det kan treffe alle?»

Du treffer bedre når du vet hvor mål er

å prøve den “trygge” strategien, med å være generell i språket for å nå flest mulig fungerer rett og slett ikke godt nok til at jeg med integriteten i behold kan si at du burde gjøre det. Se for deg en fotballbane hvor du kan score ved å skyte hvilken som helst retning, men du vet aldri hvilken retning du kan score på når.

Jobber du mot en konkret målgruppe vil du kunne vite eksakt hvor mål er til enhver tid fordi du alltid sikter på det samme målet.

Hvorfor skal noen gidde å bry seg?

Hvis du er bevisst på hva du ønsker å oppnå, hvem du ønsker å nå ut til så er du allerede lengre på vei enn de fleste av konkurrentene dine, men…

Hva er unikt med deg og din bedrift?

Salgsargumenter, USP, kundefordeler eller hva du ønsker å kalle det, til syvende og sist så trenger du også noe som skiller deg fra resten av markedet.

Det at du faktisk har skåret av en liten del av markedet som snakker spesifikt til er allerede langt på vei, og mange vil følge deg bare på grunn av dette. Men er det ikke greit å tilby noe som ingen andre kan tilby også?

En gammel fordel som var fantastisk når den begynte var “Håndverkere som rydder opp etter seg.” I dag? Ikke så unikt, men det finnes alltid noe som kan skille deg fra konkurrentene dine uten at det trenger å være dyrt eller tidkrevende.

Hvis du ønsker best mulig suksess når du bygger en nettside så er det lurt at du kan svare på spørsmålet:

“Hvorfor burde jeg velge deg ovenfor konkurrenten din?”

Greit, hva skal jeg med alt dette?

Du er klar til å begynne å bygge

Med formålet på plass, så vet du hvordan det er viktig at siden fungerer, hva du skal lede alle de besøkende mot. Med målgruppen så vet du både hvordan det skal se ut og hvilken type kundereise du skal ta de med på. Med dine salgsargumenter i kombinasjon med målgruppen vet du eksakt hvilket budskap du skal presentere fra a-å.

Det garantert mange flere fordeler, men dette er grunnmuren. Har du dette på plass før du begynner på ditt neste nettside prosjekt er suksess betraktelig nærmere enn før.

Trenger bedriften deres også ny profil og nettside? La oss ta en prat da vel!

Flere artikler

Nettside

Sanity vs. WordPress: Hva bør du velge?

Les mer

Nettside

Fordeler og ulemper med Sanity CMS

Les mer

Nettside

Hva er Sanity CMS og hvorfor skal du velge det?

Les mer

Noen av kundene vi har jobbet med

Nor Omega
Maria Mena
Wavemaker
Statens Vegvesen
Entra
Amfi
Safedrive
Telenor Arena
Lifeline Care
Flogas
Eldorado E-sport
Nor Omega
Maria Mena
Wavemaker
Statens Vegvesen
Entra
Amfi
Safedrive
Telenor Arena
Lifeline Care
Flogas
Eldorado E-sport