Tradisjonelle publiseringssystemer (CMS) inneholder løsninger for både redigering av innhold (tekst, bilder osv) og redigering og publisering av selve nettsiden. Altså både redigering, publisering og presentasjon av innholdet.

Et headless CMS har ingenting med presentasjonen å gjøre, altså har ikke dette noe med hvordan nettsiden ser ut å gjøre.

Lurer du på om dette kan være en fin løsning for din bedrifts nettsted? Ta kontakt her!

Hva er fordelene med headless CMS?

Det kan umiddelbart virke som at et headless CMS er tungvint å bruke, ettersom man ikke samtidig kan redigere selve nettstedet i samme system. Man må ha et eget system for å bygge opp og drifte nettstedet.

Likevel er det mange fordeler ved å gjøre det på denne måten. I korte trekk er fordelene med et headless CMS:

  • COPE – create once, publish everywhere. Gjør innholdsproduksjon og publisering mer effektiv ved å ha alt innholdet på ett sted. Dette gjør det lettere å kommunisere det samme budskapet flere steder, sånn at bedriften får en mer helhetlig markedsføring.
  • Koble til flere plattformer med API. For å få til punktet over har de fleste headless CMS god støtte for å koble til ulike kommunikasjonsplattformer med API-nøkler. Dermed får du god integrasjon mellom systemene, og publiseringen går raskt og enkelt.
  • En plattform spesialisert og skreddersydd til innholdsproduksjon. Ettersom plattformen kun er laget for å jobbe med innhold på er den spesialisert til dette. Tradisjonelle CMS, som for eksempel WordPress, kan i noen tilfeller være litt tungvinte å bruke til profesjonell innholdsredigering, ettersom dette bare er én av mange oppgaver CMS-et skal løse.
  • Enklere å bytte nettstedplattform. Mange bedrifter opplever å vokse ut av plattformen nettsiden er bygget på. Da er det en fordel at det viktige innholdet på nettstedet ligger på en uavhengig plattform, slik at dette ikke må flyttes og omorganiseres for mye. Dermed kan man bytte front end-løsning, og deretter koble på headless CMS-løsningen igjen slik at eksisterende innhold kobles på det nye nettstedet.

Les mer om hva bedriften må tenke på ved overgang til nytt nettsted her.

Ulemper med headless CMS

Det finnes også ulemper med en slik løsning. Den mest åpenbare er at man får flere systemer å vedlikeholde. En annen ulempe er at det tekniske oppsettet kan være litt komplisert sammenliknet med enklere løsninger som WordPress og Webflow. For eksempel kan det være at man må gjøre noen tilpasninger på front end-systemet for at innholdet skal bli publisert med riktig struktur.

Hvem passer et headless CMS for?

Her finnes det ingen fasit, men en slik løsning kan være spesielt nyttig hvis bedriften ønsker å publisere likt innhold på flere flater. I tillegg kan det være et smart valg hvis bedriften ønsker et større skille mellom systemene for innhold og for selve nettstedet. Ved å dele opp systemene øker man sikkerheten til selve nettstedet, og færre personer trenger å ha tilgang til nettstedets plattform.

Vil du vite mer om publiseringsløsninger og ulike typer CMS – les her.

Kan et headless CMS være aktuelt for din bedrift, eller har du andre spørsmål om overgang til nytt nettsted? Ta kontakt med oss her!