Det finnes ulike måter å jobbe med innlastingshastigheten til en nettside på. Én måte er å optimalisere koden og hvordan ulike scripts og andre filer lastes inn. Dette kan gi gode resultater, men bør gjøres av en profesjonell webutvikler slik at man ikke ødelegger funksjonalitet, design eller annet. Samtidig finnes det andre ting man kan gjøre selv, og her trekker vi frem tre faktorer det kan være lurt å se på.

Raskere nettside gir bedre brukervennlighet

Tenk på innlastingshastigheten som førsteinntrykket en potensiell kunde får av din bedrift. Hvis innlastingen av nettsiden går raskt unna vil ikke den besøkende tenke noe over dette. Men hvis det går tregt og elementer hopper frem og tilbake på skjermen blir det et frustrerende førsteinntrykk.

Samtidig har hastigheten en del å si for hvordan Google vurderer kvaliteten på nettsiden. Dermed blir hastigheten en rangeringsfaktor for hvor god organisk synlighet man kan få. Har du en raskere nettside enn konkurrenten kan det være med på å vippe deg opp på plassen over i det organiske søket.

Les mer om Core Web Vitals hos Solid Media.

Bilder – Hvordan redusere størrelsen enkelt

Den enkleste optimaliseringen man selv kan gjøre er å se om man har bilder som er større enn nødvendig. Ulike publiseringsløsninger (CMS) har ulike løsninger for dette, men som regel kan det være greit å teste de viktigste landingssidene i for eksempel WebPageTest for å se om det lastes inn store bilder.

Husk at selv om du har angitt at et bilde skal vises som et lite miniatyrbilde, så kan det hende at hele bildefilen (full størrelse) må lastes inn hvis koden ikke er riktig optimalisert. Derfor lønner det seg å ikke laste opp større bilder til CMS-et enn slik bildet skal vises.

Når vi snakker om “store bilder”, kan det være snakk om både selve filstørrelsen (antall kb) og den fysiske størrelsen (antall pixler). Hvis du ser at mange sider har store bilder bør du bruke for eksempel Bulk Resize Photos for å forminske antall pixler og filstørrelse på en rask og enkel måte.

Deretter laster du disse bildene opp igjen til nettsiden og tar en ny hastighetsmåling. Det finnes ingen fasit for hvor små bildene bør være, men prøv å holde større bannerbilder under 300 kb og mindre bilder under 100 kb i filstørrelse.

Server / Webhotell – Treg server forsinker alt

Webhotellet ditt har servere som forsyner nettleseren med selve nettsiden. Nettleseren sender forespørsler til serveren, og serveren svarer med å sende filene som trengs for å vise nettsiden tilbake. Ikke alle webhoteller har like raske servere, og dette kan gjøre at du kanskje har en tregere nettside enn nødvendig. Kanskje du kan oppgradere avtalen med webhotellet for å få en raskere nettside?

Du kan enkelt måle hastigheten ved å se på “Time to first byte” (TTFB) i WebPageTest. Denne bør helst være på under ett sekund. 

Unødvendige funksjoner og plugins

Det kan være fristende å legge inn funksjoner og plugins som skal gjøre nettsiden “bedre”. Dette gjelder spesielt hvis du har en WordPress-side hvor det er enkelt å legge til utvidelser. Isolert sett kan hver og en av disse utvidelsene være fine, men til sammen kan det gjøre at det blir mange scripts og mye kode som skal lastes inn. Du kan også ende opp med at ulike plugins forsinker hverandre. Andre CMS-er kan ha unødvendige funksjoner som for eksempel animasjoner og bildeeffekter som kan forsinke innlastingen.

Har alt bare blitt rot med bedriftens gamle nettside? Fjellvann tilbyr “Nettside på en dag” – perfekt for bedrifter som trenger en ny, raskere nettside med profesjonell design.

Hvordan måle hastigheten på nettsiden

Som nevnt tidligere kan du bruke for eksempel WebPageTest for å måle hastigheten og få tall og poengsummer. Du kan også bruke Googles test her.

Hvis du har et nettsted med ulike sidetyper kan det være lurt å måle alle de ulike sidene, for eksempel forsiden, en informasjonsside, en side fra nettbutikken, en bloggside osv. Dermed får du fanget opp hvordan ulike designmaler og ulik funksjonalitet påvirker innlastingshastigheten.

Bruker du WebPageTest er det lurt å sette “test location” til “Stockholm” for å få realistiske resultater for brukere i Norge. Deretter kan du blant annet se på «Waterfall»-oversikten for å se hvilke elementer du kan jobbe med for å få en raskere nettside.

Trenger du hjelp til å sette opp et nytt nettsted med raskere innlastingstid?
Ta kontakt med Fjellvann her!