Hvorfor får jeg ikke henvendelser fra nettsiden min?

fire ting som er nødt til å være på plass.

Bilde av kvinne som snakker med en potensiell kunde i telefon

De aller fleste vi snakker med ønsker seg flere henvendelser fra nettsiden sin, mens de færreste faktisk får det. Det er veldig enkelt å mene og tro at så lenge man har en pen nettside så burde alt gå av seg selv.

1. Har nettsiden fokus?

Nettsiden din er som resten av bedriften, uten et skikkelig fokus så leverer den ikke like godt som den har mulighet til. Så har nettsiden din fokus på nye henvendelser fra potensielle kunder?

Hva du kan gjøre:

  • Lag en konkret strategi for hvordan nettsiden skal hente inn henvendelser fra nye kunder.
  • Sett konkrete mål for hvor mange henvendelser du ønsker hver måned og følg det opp.

2. Har nettsiden nok besøkende?

Den “perfekte” siden er helt verdiløs hvis ingen besøker den. Spørsmålet vi ofte må stille når en kunde sier at nettsiden de har i dag ikke fungerer er: Har dere nok besøkende på siden? Noen ganger kan det vise seg at problemet ikke er nettsiden, men manglen på besøkende på nettsiden.

Hva du kan gjøre:

  • Sett opp en form for analytics så du kan se hvor mange som faktisk besøker siden din.
  • Analyser tallene og vurder hva som burde gjøres, er det kvantumet eller kvaliteten som ødelegger?
  • Gjennomføre tiltak for mer trafikk som f.eks annonsering, innholdsgenerering, pr aktiviteter o.l.

3. Gir nettsiden den tilliten som trengs?

Når en potensiell kunde besøker nettsiden din prøver den å finne ut om du er riktig leverandør for de. Hvis siden din ikke dekker behovet for informasjon og tillit så går man rett og slett videre til neste.

Hva du kan gjøre:

  • Skriv en god og tydelig tekst om selskapet.
  • Sørg for at nettsiden ikke er en innkaster i syden, men heller ikke en traust resepsjonist. Balanse.
  • Kartlegg hva en potensiell kunde trenger å vite før de blir kunde, har du all denne informasjonen på nettsiden?
Demonstransjonsbilde av PC med bilde av "Vi er åpne"

4. Har nettsiden gode kontaktmuligheter?

Har du vært borte i nettsider som skjuler telefonnummer, e-post og annen kontaktinformasjon så godt at du lurer på om de egentlig vil bli kontaktet? Personlig er jeg stor fan av å gi flest mulig alternativer til hvordan å ta kontakt. Ønsker du å ringe, sende e-post, chat, sosiale medier, fylle ut et kontaktskjema, bli kontaktet o.s.v. Er det enkelt for kunden å kontakte deg hvis de ønsker det?

Hva du kan gjøre:

  • Se over nettsiden og spesifikt kontakt siden, er det enkelt å finne kontaktinformasjonen?
  • Er det andre alternativer for kontakt som burde vært der?
Demonstransjonsbilde av to kontakt sider, en god en dårlig.
Demonstransjonsbilde av to kontaksjemaer.

Bonus: Kontaktskjemaer

Det er fort gjort å glemme brukeren. I bildet over ser du to kontaktskjemaer, som ser slitsomt å fylle ut, det vil kanskje gi mer kvalifiserte henvendelser. Altså at de som fyller ut det større skjemaet har større forpliktelse til å kunne potensielt bli en ny kunde.

Det kunne fortsatt vært bedre.

Hva du kan gjøre:

  • Sørg for at kontaktskjemaene er enkle å fylle ut. Trenger du virkelig å vite firmanavnet til den som fyller det ut? Kan e-posten være nok informasjon?
  • Gjør en vurdering om du ønsker at kontaktskjemaet skal være et filter for de du ikke ønsker å jobbe med eller om du ønsker å være filteret selv. Dette avgjør hvilke felter du burde ha.

Konklusjon

Det er mye du kan begynne å gjøre allerede i dag. Se over listen, er nettsiden din “henvendelses-vennlig?”

Begynn å implementere endringene litt etter litt og se resultatet. gjør en liten endring hver uke, så har du fort en nettside som faktisk fungerer og skaper salg.

av daniel granlund

daniel brenner for å skape resultater. alt fra salg til produktivitet. det handler om resultatet.

daniel@fjellvann.no

hva er fjellvann?

fjellvann er en liten bedrift, med store ambisjoner om å være det naturlige valget for små bedrifter som ønsker å øke tilstedeværelsen og salget sitt på nett.

les mer om fjellvann

et prosjekt?

vi tar gjerne en uforpliktende samtale for å se om vi er riktige for prosjektet og din bedrift.

la oss ta en prat

få en gratis “no bullshit” vurdering av nettsiden din

Legg igjen telefonnummer og nettadresse og vi tar en gratis vurdering av nettsiden din og om hva du kan gjøre for å få flere henvendelser fra nye potensielle kunder.

likte du innlegget? del det med andre da vel!
Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin