Nettside

Hvordan gi konstruktive tilbakemeldinger

Det er ikke alltid lett å kommunisere hva som er galt. Dette fører ofte til vage og direkte dårlige tilbakemeldinger som at det «bare føles feil» og at man «vet det når man ser det.»

Dette er sjelden bra for en kunde eller for et byrå som skal levere nettsiden. Så hva kan man gjøre?

Design spørsmål

Det handler ikke om oss

Til å begynne med er lurt å huske på at hva du eller jeg føler om nettsiden visuelt ikke nødvendigvis har noen verdi i seg selv. Det viktigste er at den lever opp til formålet sitt og at den appellerer til målgruppen som faktisk skal bruke nettsiden.

Erfaringer fra over 100 prosjekter

Vi er ikke perfekte, vi kommer ikke til å klare alt på første forsøk, selvom vi ofte gjør akkurat det. Under finner du en oversikt over noen erfaringer vi har tatt med oss i kombinasjon med en fantastisk liste fra forfatteren Paul Jarvis.

Konstruktive tilbakemeldinger

  • Vær ærlig og direkte. Hvis det er noe du ikke liker så trenger vi å vite det idag, ikke om 3 uker.
  • Vær konkret. Fortell akkurat hva det er du ikke liker og hvorfor det ikke fungerer for deg.
  • Spør hvorfor. Hvis du bare er usikker på hvorfor noe er løst på en måte, aldri nøl med å spørre hvorfor. Ofte er det en god grunn.
  • Henvis til målet. Henvis til målet og hva du ønsker å oppnå med hver tilbakemelding.
  • Sett deg i målgruppens sko. Hver eneste tilbakemelding burde være gitt fra målgruppens perspektiv. Hva vil de ha?

Ikke fullt så konstruktive tilbakemeldinger

Rett og slett dårlige strategier, som ikke hjelper prosjektet. 

  • Inkluder "alt og alle" i prosessen. Det beste er om en person holder i trådene og er eksperten som kjenner selskapet deres og målgruppen deres. En komite lager sjelden gode nettsider.
  • Ta ting personlig. Hvis vi har gjort noe som du ikke liker, må vi diskutere det for å komme frem til en løsning. Hvis vi er uenige er det fordi vi forholder oss til målene og målgruppen din.
  • Gjør jobben for oss. Vi ønsker gode skriftlige eller muntlige tilbakemeldinger. Hvis du begynner å designe ting blir ofte resultatet ett makkverk.
  • Bestem løsninger. Du betaler oss for å komme med løsninger. Forklar problemet og hva som er feil, så kommer vi med forslag basert på research, erfaring og kunnskap.

En god partner sier nei

Økonomen John Kenneth Galbraith ble en gang oppringt av presidenten i USA. På dette tidspunktet var dette Lyndon Johnson.

Husholdersken hans, Emily, tok telefonen og sa at han ikke ønsket bli forstyrret for øyeblikket. Presidenten krevde å få snakke med John Kenneth umiddelbart, men Emily var bastant og svarte: «Nei, Herr President. Jeg jobber for han, ikke for deg.» 

Når Galbraith ringte tilbake fortalte presidenten at han ønsket å ansatte Emily.

Fakta er at en god partner sier nei, og det gjør vi også. Ber du om noe som ikke vil fungere basert på det du ønsker å oppnå sier vi ifra. 

Har du et prosjekt du vil prate om?

La oss ta en uforpliktende prat for å finne ut om vi er riktig byrå for deg og din bedrifts nettside.

Hva koster egentlig en nettside som skaper resultater?

Gjør som flere hundre før deg. Test vår priskalkulator og få et estimat på 1 minutt.