tror du alt vil selge bare fordi du markedsfører det mer?

mer annonsering, mer opp i trynet på kunden er ikke alltid løsningen.

Vi har gjerne to motpoler i denne saken, enten noen som mener at markedsføring bare er tull og noen som mener markedsføring og salg er løsningen på alt. Mitt perspektiv er vel at begge kan ha rett basert på situasjonen.

Overraskende informasjonskilde, men Spotify sin “Daily Mix” ga meg: “NF – NO NAME” som har linja:

“You think that everything is gonna blow just ’cause you market it harder?”

Så tror du det?

Mest sannsynlig så tror du ikke det når man setter det i et så direkte lys. Men noen ganger tror vi at løsningen er å dytte inn flere annonsekroner, flere bannere, flere blinkende lys og mer opp i trynet til de potensielle kundene.

Spørsmålet er hva med de gangene det ikke fungerer? Hva mangler?

Gi meg en grunn til å bry meg

Ingen fancy undersøkelse eller forskning å legge til grunn, men erfaring og ren skjær fornuft. Jeg som forbruker og potensiell kunde ønsker en grunn til å bry meg om det du leverer. Jeg kan bli engasjert over noe så “kjedelig” som en serverleverandør når de leverer en god historie og mye nyttig informasjon.

Flywheel leverer hosting av WordPress sider, noe som akkurat i blinken for oss og våre kunder. Men det er mange andre som leverer akkurat det samme. Hvorfor endte valget på de? Fordi kvaliteten av produktet ble godt bevist i forkant.

Noen av tingene Flywheel gjorde bra:

  • Budskapet deres traff meg. (målgruppen)
  • De hadde en enkel måte å vise hvorfor jeg burde bruke de.
  • De viste hvordan jeg kunne spare både tid og hodebry ved å bytte.
  • De prøvde ikke å skjule at de var et dyrere alternativ, men viste hvordan tidsforbruket gjorde regnestykket mye mer lønnsomt for oss.
  • De gjorde det veldig enkelt å bytte til deres løsning ved å tilby gratis flytting av over 100 nettsider.

Som du ser handler det meste enten om produktet og informasjonen som traff meg etter de hadde fanget interessen min.

Problemet er at det er mange i dag som bruker flere hundre tusen på å få budskapet sitt ut, mens de har en dårlig opplevelse som treffer den potensielle kunden i etterkant. Nærmest bortkastet.

Så hva må du tenke på?

Snakker jeg til en konkret målgruppe?

Er budskapet i annonseringen, videoene, innholdet ditt rettet mot en konkret målgruppe? Prøver du å nå ut til “Lise 34” eller til “Alle?” Jo mer spisset budskapet ditt er jo bedre, prøv så godt du kan å ha en til en kommunikasjon i stedet for å snakke til en “masse.” Bryr du deg mer om en masse e-post som du ser er sendt til flere tusen eller en e-post som er skrevet akkurat til deg?

Er produktet godt nok?

Snakker du om egenskapene til produktet eller snakker du om hva de egenskapene faktisk betyr for meg som potensiell kunde? Jeg vil høre at det sparer meg tid, ikke hvor mye som er automatisert. Jeg vil høre at det gir meg flere potensielle kunder, ikke at det ser pent ut.

Forklarer du på en enkel måte hvorfor produktet er perfekt for akkurat din målgruppe?

Et godt budskap er viktig, men det som er enda viktigere er at det er rettet mot din målgruppe, og det holder ikke med bare en fengende setning i annonsen, men det skal være gjennomgående i alt du kommuniserer.

Hva er lønnsomheten?

De aller fleste produkter og tjenester fører til en eller annen form for lønnsomhet. En regnskapsfører gjør at jeg kan ha fokus på alt annet enn regnskap, en større pc skjerm gjør at jeg kan være mer produktiv, en ansatt gjør at vi kan levere til flere kunder. Alt har en form for lønnsomhet selv om det ikke nødvendigvis er økonomisk.

Husk at du ikke trenger å gjøre alt på en gang, men at det er bedre å begynne enn å la være.

få en “no bullshit” vurdering av nettsiden din gratis

Legg igjen telefonnummer og nettadresse og vi tar en gratis vurdering av din bedrift før vi ringer deg og forteller hva du kan gjøre for å få bedre uttelling av markedsføringen til din bedrift.

av daniel granlund

daniel brenner for å skape resultater. alt fra salg til produktivitet. det handler om resultatet.

daniel@fjellvann.no

hva er fjellvann?

fjellvann er en liten bedrift, med store ambisjoner om å være det naturlige valget for små bedrifter som ønsker å øke tilstedeværelsen og salget sitt på nett.

les mer om fjellvann

et prosjekt?

vi tar gjerne en uforpliktende samtale for å se om vi er riktige for prosjektet og din bedrift.

la oss ta en prat

likte du innlegget? del det med andre da vel!
Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin