Hva er design thinking, og hvorfor er det viktig?

Design thinking, på norsk kjent som designtenkning, er en kreativ tilnærming til problemløsning. Metodikken handler om å sette seg inn i brukerens posisjon, og forstå situasjonen og utfordringene deres. Målet er å sikre et brukervennlig resultat for brukeren.

Hva er design thinking, og hvorfor er det viktig?

Les mer: Godt design skaper resultater!

Hvordan bruke design thinking?

Metodikken i design thinking tar for seg fem faser: empati, definisjon, idémyldring, prototyping og testing. Fasene er designet for at du kan hoppe frem og tilbake. Vekslingen mellom de ulike fasene kan være nødvendig dersom det fremkommer ny innsikt eller kunnskap underveis i prosessen.

De fem fasene i design thinking modellen: 

  1. Empati: I den første fasen handler det om å forstå brukerens behov, ved å vise forståelse av menneskene som skal bruke løsningen. Ved hjelp av undersøkelser og intervjuer skal årsaken til utfordringen avdekkes. Innspill fra brukeren hjelper deg med å ikke anta noe, men å få brukerenes perspektiv istedenfor.
  2. Definere problemet: Etter å ha samlet innsikt og kunnskap fra brukeren, handler det om å bearbeide informasjonen du har fått, og strukturere innholdet. På den måten vil du få en bedre forståelse og samtidig være i stand til å ta riktige og gode beslutninger. Basert på informasjonen du har fått må du nå definere utfordringen brukeren har, og samtidig stille spørsmål til hva som er viktigst å prioritere. Først når problemet er definert og problemstillingen er i boks, kan du starte med idéutvikling.
  3. Idéutvikling: I denne fasen handler det om å finne innovative løsninger som kan løse problemene. Det kan du eksempelvis gjøre gjennom brainstorming, også kalt idémyldring på godt norsk. Det gjøres for å få flest mulig løsninger på problemet, og er en effektiv og nyttig metode. Fordelen med å ha mange idéer å velge fra, er at det gjør det enklere å sette idéene sammen eller å videreutvikle dem. Etter å ha kommet frem til en eller flere løsninger som fungerer, blir disse tatt med videre.
  4. Prototyping: For å få en bedre forståelse av designet kan det være lurt å skissere løsningen. Bruk gjerne penn og papir til å begynne med, før du etter hvert går over til å bruke et verktøy for prototyping. Metoden brukes for å teste funksjonaliteten til konseptet. Før brukerne kan ta i bruk produktet eller tjenesten er det greit om noen utenfor tester funksjonaliteten. Det er viktig å sjekke om det finnes noen begrensninger på løsningen, eller om noe bør justeres.
  5. Testing: Den beste måten å teste funksjonaliteten til konseptet er å la brukerne teste konseptet gjennom prototypen, og gi tilbakemeldinger. Basert på tilbakemeldingene, kan det være vi må gå tilbake i tidligere faser for å gjøre endringer. Det kan være nyttig å gå tilbake til fase 1, som omhandler empati, for å forsikre seg om du har forstått brukeren riktig. Eller om du bør gjøre noen justeringer for å kunne svare bedre på problemstillingen.
Hva er design thinking, og hvorfor er det viktig?

Hva skiller design thinking fra andre metoder?

I motsetning til andre metoder bruker design thinking modellen mer tid på å definere og utforske problemet til brukeren. Tradisjonelt utvikles en løsning basert på en idé eller ønske fra en bedrift. Ved å ta i bruk design thinking-metoden snur en dette på hodet og utvikler en løsning som tar utgangspunkt i utfordringer fra brukeren.

Viktigheten av design thinking

Design thinking er viktig fordi det gir en strukturert tilnærming til et problem med brukeren i sentrum. Gjennom empati, samarbeid og testing skal modellen sørge for at løsningene er relevante og brukervennlige. Modellen legger vekt på tidlig prototyping, noe som er med på å redusere risiko. Samtidig som det kan være tidsbesparende ved å oppdage utfordringer tidligere i prosessen.

Slik jobber vi med design thinking

Designtenking er med på å skape en løsning gjennom design som faktisk løser det brukeren trenger hjelp til, og er ikke basert på antagelser. Gjennom hele prosessen sørger vi for at brukeren er i sentrum, og det gir deg en løsning som fungerer. Samtidig som det sikrer de resultatene du ønsker!

La oss ta en prat om hvordan vi kan bistå deg i å utvikle en brukervennlig løsning!

Flere artikler

Nettside

Hvordan fungerer Sanity for e-commerce?

Les mer

Nettside

SEO og Sanity: Er Sanity bra for SEO?

Les mer

Nettside

Sanity Studio: Skreddersydd løsning for enkel innholdsstyring

Les mer

Noen av kundene vi har jobbet med

Nor Omega
Maria Mena
Wavemaker
Statens Vegvesen
Entra
Amfi
Safedrive
Telenor Arena
Lifeline Care
Flogas
Eldorado E-sport
Nor Omega
Maria Mena
Wavemaker
Statens Vegvesen
Entra
Amfi
Safedrive
Telenor Arena
Lifeline Care
Flogas
Eldorado E-sport