Hvilket CMS skal jeg velge? 💻

Valg av publiseringsløsning er et sentralt steg i prosessen med å planlegge ny nettside. Plattformen bør være fleksibel, rask å bruke, og enkel å lære seg for nye medarbeidere. Lær mer om CMS i denne artikkelen.

Hvilket CMS skal jeg velge? 💻

Hva er et CMS?

CMS står for Content Management System – på norsk sier man ofte publiseringsløsning eller publiseringssystem. Et CMS er plattformen du bruker for å publisere og redigere innhold på nettstedet ditt. Det kan ofte også være samme plattform som brukes for å sette opp designmaler, sidestruktur og funksjonalitet på nettsiden. I denne artikkelen skal vi også forklare litt om de ulike typene publiseringsløsningene som finnes.

Les også om andre viktige valg som må tas hvis bedriften skal ha ny nettside.

Hvilke typer CMS finnes?

Det er store forskjeller i kompleksitet, funksjonalitet og målgruppe for de ulike løsningene. De enkleste lar deg sette opp et nettsted helt uten forkunnskaper, og har ferdige designmaler og “drag and drop”-løsninger. De mer avanserte systemene har for eksempel bedre støtte for rolletilganger, støtte mot CRM-systemer, API-er og mye mer. I midten har man en rekke løsninger som henter det beste fra de to ytterpunktene, men som nettopp av den grunnen kan gjøre at en uerfaren bruker tar feil valg og gjør ting litt for komplisert. Vi utdyper mer om fordeler og ulemper i de neste avsnittene.

Enkle gjør-det-selv-løsninger

De enkleste variantene på markedet er løsninger som for eksempel Wix og Squarespace. Disse retter seg mot små bedrifter og private som ønsker å gjøre alt selv.

Fordeler:

  • Man kommer raskt i gang med nettstedet
  • Ferdiglagde designmaler og enkel justering av utseendet
  • Ingen forkunnskaper trengs, og det er enkelt å finne guider på nettet

Ulemper:

  • Begrenset med funksjonalitet og implementering av andre IT-systemer
  • Ikke det beste for god søkemotoroptimalisering

Skalerbare og fleksible CMS

I denne kategorien finner vi plattformer som for eksempel WordPress, Webflow, Craft, Joomla og Drupal. Denne typen CMS har en stor og bred målgruppe, og passer for både små og større bedrifter som har et egne ansvarlige for nettsiden eller et eget webbyrå til opprettelse og drift av nettstedet.

Les også: Kan WordPress brukes til profesjonelle nettsider?

Fordeler:

  • Større tilgang til integrasjoner og utvidelser for bedre tilpasset funksjonalitet og form
  • Skalerbart og fleksibelt, slik at nettstedet kan vokse i takt med bedriften

Ulemper:

  • Støtte for tredjeparts-integrasjoner kan utgjøre en sikkerhetsrisiko
  • Man kan ende opp med å legge til flere funksjoner enn man trenger, slik at oppsettet blir rotete og vanskelig å administrere

Les også: Vedlikehold og drift av WordPress-nettsider.

Store enterprise-CMS

Større bedrifter og konsern har ofte komplekse krav når det kommer til integrerte IT-løsninger, API-er og CRM-systemer på nettstedet. Det kan for eksempel være behov for et back-end-system som kan administrere flere ulike nettsteder samtidig. I tillegg kan det være behov for god administrasjon av brukergrupper og tilganger.

Denne kategorien overlapper gjerne mellom kategoriene «skalerbare og fleksible CMS» og «Headless CMS,» men det finnes også et knippe spesialiserte løsninger for diverse nisjer.

Fordeler:

  • Innhold kan publiseres på flere nettsteder og i flere markedsføringskanaler
  • God integrasjon med CRM-systemer og automatisering av inbound-markedsføring

Ulemper:

  • Kan ha svært høy pris
  • Kan kreve avansert oppsett og egne ressurser til drift og vedlikehold

Headless CMS

Denne typen publiseringssystem har blitt mer og mer utbredt de siste årene. Denne kategorien skiller seg litt fra de andre. Et headless CMS brukes kun til å redigere og publisere selve innholdet (tekst, bilder, video osv), og har ikke noe med hvordan selve nettsiden er strukturert eller utformet å gjøre. Dette gjør at man kan bruke ett CMS til å administrere og publisere innhold på flere plattformer. Eksempler på slike løsninger er Sanity, Ghost og Contentful.

Les egen artikkel om fordeler og ulemper med headless CMS her!

Man kan også omgjøre flere andre som har en god API løsningen, f.eks WordPress til å fungere som et headless CMS.

Fordeler:

  • Spre innholdet på nettsider, app-er og sosiale medier fra ett og samme system.
  • Enklere å holde en rød tråd på alle plattformer

Ulemper:

  • Krever teknisk kunnskap for å koble til nettsiden og andre kanaler
  • Ikke alle webside-plattformer kan kobles mot et headless CMS

Ønsker du og din bedrift hjelp til valg av CMS og opprettelse av nytt nettsted?

Flere artikler

Visuell identitet, Nettside

Slik lager du en visuell identitet som matcher bedriften

Les mer

Nettside, Visuell identitet

Derfor er et responsivt design på nettsiden viktig

Les mer

Nettside, Visuell identitet

UX- og UI-design: Hva er forskjellen?

Les mer

Noen av kundene vi har jobbet med

Nor Omega
Maria Mena
Wavemaker
Statens Vegvesen
Entra
Amfi
Safedrive
Telenor Arena
Lifeline Care
Flogas
Eldorado E-sport
Nor Omega
Maria Mena
Wavemaker
Statens Vegvesen
Entra
Amfi
Safedrive
Telenor Arena
Lifeline Care
Flogas
Eldorado E-sport