Hvorfor var det viktig med en ny profil?
Det kan sikkert argumenteres om det er ego, designbyrå «fella» med at man har lyst til å redesigne og rebrande flere ganger i året, men vi kom frem til at vi hadde troen på at det faktisk var noen logiske grunner til dette også.
Den var på ingen måte dårlig hvis vi ser kun på resultatene, så tikket det fortsatt inn mellom 20 og 30 henvendelser per måned med potensielle prosjekter, men opplevelsen er at det er enda mer å hente.
- Den gamle profilen var generisk og skilte seg ikke ut i massene. (Det er nok av byråer der ute, som ser nærmest identiske ut.)
- Den kunne oppleves litt «barnslig» og det var på tide å ta steget ut rent visuelt av barnehagen, med tanke på leveransene vi utførte.
- Innholdet på siden var også utdatert, og motivasjonen var veldig lav til å gjøre en god jobb med å vise f.eks nye prosjekter. Vi var så «dårlige» at det nyeste prosjektet som lå ute var 4 år gammelt.
- Presentere tjenestespekteret vårt. Selv om det er fokus på nettsider og vi fortsatt skal være spesialister på akkurat dette, så er det så mye mer som går rundt dette enn «bare» webdesign og utvikling.
Hovedpunktene med den nye profilen
Det skal ikke være en latterlig lang abstrakt forklaring på hvorfor valgene ble tatt, men kort oppsummering som hverken krever at du har master i design eller kommunikasjon.
- Vi ønsket en visuell stil som var nedtonet, voksen, men fortsatt med et hint av lekenhet.
- Det skulle være en enkel fargepalett som kunne brukes i både mørk og lys utgave.
- Det skulle være en skrifttype som var litt unik, men ikke for ekstrem.
- Vi ønsket en profil hvor designet ikke bærer det hele, men at det er budskapet og kommunikasjonen som tar plass.