Fagbegrep

Hva er brukeropplevelse? (UX)

Brukeropplevelse, UX (User Experience), brukervennlighet osv. er ord som gjerne overlapper, og betydningen ligger i navnet. Hvordan oppleves det å bruke nettsiden, appen, programvaren eller den fancy luftrenseren som du lurer på om det faktisk er mulig å skru på uten å trykke 313 ganger på knappen. Du lurer antagelig ikke på hva brukeropplevelse er, men hvorfor det er viktig, og hva du kan gjøre for å sikre at prosjektet du skal i gang med har en best mulig brukeropplevelse.

En god brukeropplevelse i praksis

Denne delen kunne egentlig vært: “En god brukeropplevelse er å gjøre det enkelt for brukeren.” Men hva skal du gjøre med den informasjonen? Kommer kanskje ikke så langt med å påpeke det åpenbare?

  • Brukeren har et mål med å bruke nettsiden, appen eller lignende. Gjør det enkelt å oppnå dette målet. Hvis du samtidig gjør at det klarer å overlappe med din bedrifts mål, så har du en nærmest perfekt brukeropplevelse.
  • Brukeren har gjerne hatt opplevelser med lignende system/nettsider o.l. tidligere. Basert på om brukeren er fornøyd eller misfornøyd så kan det være lurt å enten følge eller bryte mønstrene de allerede er kjent med i andre brukerreiser.
  • Gi informasjonen brukeren er ute etter, og bryt det opp på en måte som gjør det enkelt å lese. Dette gjelder med tanke på struktur, størrelse, design og kontraster.
  • Presentér informasjonen i formatet brukeren ønsker å innta det. Dette kan være tekst, video, animasjon, infografikker, presentasjoner, webinarer osv. Tilpass innholdet mot behovet og målet til brukeren.

Brukeropplevelse er viktig, men ofte ganske kjedelig

Som et designbyrå får vi ofte tidlige dialoger med kunder om at de ønsker å skape noe som overrasker kunden, eller er ytterst unikt. Når det kommer til gode brukeropplevelser er overraskende som oftest, men ikke alltid, en dårlig ide.

Tenk for eksempel på hvordan man er vant med at logoen ligger øverst til venstre på de fleste nettsider, mens menyen er på høyre side. Det finnes alltid unntak, men en god brukeropplevelse er ikke alltid den mest spennende.

La oss fortsette eksempelet vårt med en nettside, og la oss si at vi plasserer logoen nederst i høyre hjørne og menyen legger vi gjemt bak et meny ikon som ligger nederst til venstre. Kan hende vi får til et skikkelig kult og spennende design, men til syvende og sist vil det gi en dårlig brukeropplevelse for de aller fleste.

Brukeren i fokus + Hold det enkelt = En god brukeropplevelse

Husk på hva brukeren ønsker å oppnå, hold det enkelt, følg “kjedelige regler” for hva brukeren allerede er vant med og liker så er du hvert fall 80% av veien til en god brukeropplevelse.

Noen av kundene vi har jobbet med

Nor Omega
Maria Mena
Wavemaker
Statens Vegvesen
Entra
Amfi
Safedrive
Telenor Arena
Lifeline Care
Flogas
Eldorado E-sport
Nor Omega
Maria Mena
Wavemaker
Statens Vegvesen
Entra
Amfi
Safedrive
Telenor Arena
Lifeline Care
Flogas
Eldorado E-sport