Hva er en landingsside?
Kjært barn har mange navn, og landingsside er en av dem. For å skape litt “kaos” så vil det også kunne bety forskjellige ting basert på konteksten og hvem som forteller om det. Vi er helt enig, definisjonen på en landingsside er et kaos, men vi skal prøve å gi deg svaret du trenger.
Definisjonen på en landingsside – Sett med markedsfører og webdesigner-hatten
Markedsførere og webdesignere definerer som oftest landingssider, som enkeltstående sider på en nettside som ofte er skjult fra den vanlige brukerreisen og benyttes som oftest som en del av annonser, nyhetsbrev osv.
Sidene er spisset mot en type handling, f.eks å melde seg på nyhetsbrev, webinar, laste ned en PDF eller noe så enkelt som å ta kontakt, eller be om tilbud.
Dette skilles gjerne fra nettsiden for å holde de enkle og unngå støy fra andre elementer på siden som gjør at brukeren enten blir forvirret eller distrahert. Ofte er det ikke en gang en meny på landingssider, for det er ikke meningen at du skal navigere deg videre.
Alternative uttrykk som også brukes i denne konteksten er: kampanjeside, “squeeze” side, konverteringsside eller optin side.
Definisjonen på en landingsside – Sett med webanalyse-hatten
Her må nok Google Analytics ta litt av støyten for at dette er en term, og selv om den er ganske korrekt rent språklig, så blir det forvirrende.
I webanalyse verden ser man på den første siden man kommer inn på som bruker, som landingssiden. Hvis du skriver inn vg.no, så er det forsiden som blir landingssiden til ditt besøk. Hvis du får opp en artikkel fra vg.no på facebook, så er det denne artikkelen som blir landingssiden din osv.
Denne måten å bruke landingsside på er nyttig, med tanke på å vite hvilke sider som er den første brukerne ser sammenlignet med hvilke sider som er viktig på en nettside. Personlig foretrekker vi inngangsside, men vi må vel også være skyldige i å ha kalt det for landingsside i denne konteksten.
Alternativt kan dette også kalles inngangsside eller entrance page.
Definisjonen på en landingsside – Sett med folke-hatten
Folk flest som ikke jobber med web eller markedsføring kan fort kalle enten forsiden på en nettside eller en annen enkelt underside for en landingsside når de snakker om den.
Dette er vel praktisk sett feil, men ta det helt med ro, vi forstår hva dere mener og prøver så godt vi kan å ikke være forferdelige folk å påpeke dette.
Hva inneholder en god landingsside med markedsfører-hatten på?
Fordi vi mener at markedsfører og webdesigner konteksten er den “mest riktige” konteksten å se landingsside definisjonen i, så er det vel greit å nevne hva som er viktige punkter for en god landingsside. Vi er kanskje litt forutinntatt med tanke på at vi leverer webdesign, og jobber med landingssider på denne måten, men pytt pytt.
En god landingsside består av noen enkle punkter:
- Den har én hovedhandling brukeren kan utføre.
- Det er et tydelig hovedbudskap som fremhever hvorfor brukeren burde utføre denne handlingen.
- Det er lite støy og alternative handlinger brukeren kan utføre på landingssiden.
- Landingssiden trenger ofte å fokusere på å bygge tillit, vise verdi/fordel av å utføre handlingen.
Det kan argumenteres for hundrevis av småting som en god landingsside burde ha! Hvis du husker tillit, fordeler og en god brukeropplevelse så er du nesten i mål.
Landingsside eksempler
Avhengig av hvilken hatt du har på deg, så kan det variere hva du er ute etter å se på. Noen vil kunne argumentere for at det du er inne på nå er en landingsside. Vi kan strekke oss til å si at dette er en søkemotoroptimalisert landingsside, fordi du fant denne siden via Google gjorde du ikke?
Hvis du trenger inspirasjon eller bare vil se noen gode eksempler på landingssider så anbefaler vi deg å ta en titt på f.eks lapa.ninja eller onepagelove.com, du kan også finne gode landingsside eksempler på Behance og Awwwards, men det krever litt mer filtrering.
Hvordan kommer “one-pager” og ensides design inn i miksen?
Vel, her blir det litt forvirrende igjen. Noen ganger så blir det riktig å kalle dette en landingsside, andre ganger ikke. En one-pager, eller en nettside hvor alt innholdet er lagt på en side, uten undersider kan i mange tilfeller være som en landingsside, men bryter ofte “regelen” om at det kun skal være en handling som er mulig å gjennomføre på en landingsside.
Alle gode nettsider burde ha en god mengde landingssider
Landingssider burde være en del av strategien til nærmest alle nettsider som ønsker at brukeren skal utføre en spesifikk handling.
I følge HubSpot får bedrifter med 30 eller flere landingssider opptil 7 ganger flere henvendelser fra potensielle kunder enn de med mindre enn 10 landingsider.
For å sette det i perspektiv, og man skal ta statistikken 100% på ordet. Så hvis du har mindre enn 10 landingssider i dag og mottar 10 henvendelser i måneden, vil du med fokus på landingssider kunne øke dette til 70 henvendelser per måned.
Konklusjon – En landingsside kan være så mangt, litt avhengig av hvem du spør
Du har kanskje fått en del mer info, men om du har blitt noe klokere er jo et helt annet spørsmål. Vi vet at landingssider kan være forvirrende og mange bruker uttrykkene om hverandre og blander sammen basert på når det snakkes om.
Vi kan jo alltids avslutte med at uavhengig om du trenger en landingsside for å drive annonsering mot søkemotortrafikk eller om det du egentlig er på utkikk etter er en nettside med alt innholdet på en side… Så ikke overraskende nok, kan vi hjelpe deg – landingssider er vi gode på!