Fagbegrep

Hva er en merkevare?

Har du noen gang lurt på hva som virkelig skiller dine produkter og tjenester fra alle andre bedrifters? Vel, svaret er ganske enkelt: Merkevaren din. En merkevare er hva som gjør ditt produkt eller din tjeneste unik sammenlignet med andre.

En merkevare kan defineres som en kombinasjon av assosiasjoner, verdier og andre elementer til en vare eller tjeneste til en bestemt produsent eller leverandør, og som regel har en unik stil, verdi eller opplevelse. Noen av elementene som utgjør en merkevare: navn, logo, historie, visuell identitet, assosiasjoner og verdier. Dette bidrar til å fange kundenes oppmerksomhet, differensiere seg fra konkurrenter, samt skaper en tiltrekning som fører til at kunder velger din merkevare.

Hva kan en godt etablert merkevare skape?
En merkevare har en avgjørende rolle for bedrifter på flere måter:

  • Den gir bedriften din en unik identitet og gjør den gjenkjennelig blant konkurrenter og kunder.
  • Merkevaren differensierer din bedrift fra konkurrenter i øynene til kundene i markedet, som videre gjør at kunder velger deg fremfor andre.
  • Har du en godt etablert merkevare, der kunder forbinder merket med kvalitet og gode opplevelser, kan det bygge tillit hos kundene.
  • Den hjelper deg med å formidle bedriftens verdier og visjoner, som videre kan skape følelsesmessig og varige forbindelser med kundene.
  • En sterk merkevare kan skape et betydelig konkurransefortrinn, der det vil gjøre det vanskelig for konkurrenter å kopiere ditt produkt eller din tjeneste.
  • Å ha en solid merkevare kan åpne opp muligheter for å justere prissettingen, altså du vil ha mulighet til å sette en premium pris på produktene eller tjenestene dine.

Eksempel på en fiktiv merkevare
La oss si vi har en bedrift som heter «Snø Kapp». Merket er knyttet til klær og utstyr som er spesialutviklet for utfordrende værforhold som snø, vind og regn. De har en logo der det er avbildet en stilisert fjelltopp med snø, som ikke bare reflekterer selskapets navn, men også dets kjerneidentitet som leverandør av tekstil og utstyr tilpasset krevende klimaforhold. Merket representerer pålitelighet, beskyttelse og funksjonalitet for de som søker klær som tåler naturens utfordringer.

Oppsummering:
En merkevare er som en unik karakter for bedriften din. Den skiller deg fra andre konkurrenter på markedet og fanger oppmerksomheten til både potensielle og eksisterende kunder, samt skaper sterke assosiasjoner til din bedrift.

Noen av kundene vi har jobbet med

Nor Omega
Maria Mena
Wavemaker
Statens Vegvesen
Entra
Amfi
Safedrive
Telenor Arena
Lifeline Care
Flogas
Eldorado E-sport
Nor Omega
Maria Mena
Wavemaker
Statens Vegvesen
Entra
Amfi
Safedrive
Telenor Arena
Lifeline Care
Flogas
Eldorado E-sport