For å følge opp forrige ukes innlegg: Vi er ikke perfekt for alle.

Det vanligste er å lage et flott innlegg hvor jeg forteller om alle fordelene med oss og våre leveranser, men er det virkelig 100% av sannheten? Nei, det finnes tilfeller hvor vi ikke er den perfekte matchen for prosjektet ditt.

Så… lets get to it!

1. Du er fast bestemt på HVA dere skal ha

Har du allerede funnet ut at du skal ha en nettside med den og den funksjonen, den og den fargen, den og den designstilen så er vi kanskje ikke det beste valget.

Veldig mange som tar kontakt kommer med en kort forklaring på to-tre linjer i håp om at det er nok til at vi kan komme med et konkret tilbud. Det er nesten aldri tilfellet.

Ofte kan det være mange gode ideer, men noen ganger så er det også fullstendig bom basert på det egentlige behovet.

Derfor starter vi alle prosjekter med et forprosjekt hvor vi kartlegger akkurat hva du ønsker og oppnå, hvilke personer du skal rette deg mot, hvilke behov de har og hvordan vi skal dekke de. Først da er vi klare til å definere prosjektet i sin helhet.

2. Du forventer å signere kontrakten og «vente» på at vi blir ferdig

Vi trenger din involvering for å få et best mulig resultat. Du kjenner bedriften, produktene, tjenesten og kundene mye bedre enn det vi klarer å kartlegge uavhengig av hvor mange arbeidsmøter vi hadde gjennomført.

Det betyr ikke at du trenger å mikrostyre oss i arbeidet, men vi trenger deg i oppstarten til å være informasjons-gruven vi skal grave i. Vi trenger deg også til å bekrefte for oss at vi er på riktig spor, gi løpende og raske tilbakemeldinger på det arbeidet vi har gjort. Har ikke du eller noen andre i bedriften muligheten til å følge opp dette på en god måte så er nok noen andre bedre enn oss.

Vi løser dette ved at vi avtaler faste ukentlige samtaler à 10-30 minutter på video eller telefon hvor vi får tatt en fot i bakken.

3. Du er ikke villig til å designere en eller flere faste ressurser til å holde i prosjektet fra deres side

Hvis du tror dette prosjektet fort kan bli en kaste-ball mellom flere personer internt, så kan jeg nesten garantert si at dette vil ta mye lenger tid enn planlagt og at vi ikke er riktig byrå.

Se for deg at du er på restaurant med 10-12 stykker og dere skal bestille mat. Dere bestiller bare en rett, men alle sier bare en ingrediens hver uten å vite eksakt hva alle andre sier. Sånn kan det fort bli i et prosjekt hvis det er mange som kommer inn, noen som går ut o.s.v.

Vi forstår fullt og helt at det er viktig å involvere flere ledd av bedriften i prosjektet, men ikke kast ballen videre. Sørg for å ha en person som leder prosjektet og samler informasjonen før den videreformidles til det byrået dere jobber med.

Det eneste unntaket her vil være tekniske samtaler, der kan det ofte være greit å hoppe over alle mellomledd. Der må jeg også melde pass noen ganger og sette kundens tekniske kontakt direkte med en av våre utviklere.

4. Pris er den viktigste driveren i prosjektet

Får nesten litt vondt av å skrive det fordi jeg ikke vil virke som en klyse som «kun jobber med de største og sterkeste.» Det er ikke tilfellet på noen måte.

Poenget er ikke at det du må ha 500 000,- eller mer til prosjektet, men at pris ikke er driveren til prosjektet for da er nok ikke vi det beste valget.

Vi tar gjerne snarveier for å spare tid, men bare så lenge det ikke går utover formålet til prosjektet. Det betyr ikke alltid at det er den beste tekniske løsningen og at funksjonen ikke er 100% optimal på alt, men den fungerer utmerket basert på det formålet som prosjektet har.

5. Du ønsker å sminke grisen

Du har en nettside i dag som du ønsker å «redesigne» uten å gjennomføre et helt nytt prosjekt av diverse årsaker, men ønsker gjerne resultatene til et nytt større prosjekt. Det er jobber vi ikke tar, fordi vi klarer å levere til forventningene på en måte som vi kan være fornøyde med.

Det skal være sagt at har du en gris, så har du en gris. Fordi teknologi er «litt» annerledes enn genetikk så er det teoretisk mulig å fikse alt, men da tar det gjerne mye lengre tid, krever mer av budsjettet og resultatet blir ofte ikke 100%.

Det er viktig å beskrive hvorfor du har kommet frem til dette, så man kan ta høyde for dette i løsningen.

Fortsatt ikke skremt bort?

Nei… da har jeg vel ikke noe annet valg enn å invitere deg til en prat. Send meg en melding (mye enklere for deg fordi du sniker i køen) eller sett opp en strategisamtale så får vi se om jeg ikke klarer å skremme deg vekk da.

Innlegget ble opprinnelig lagt ut på LinkedIn.