Hvordan bruke kalkulatoren

1. Fyll inn antall besøkende på nettsiden din per måned. Dette kan du sjekke i Google Analytics eller lignende.

2. Fyll inn hvor mange nye kunder du får som en konsekvens av et besøk på nettsiden. F.eks at de fant nettsiden deres via Google eller en annonse og deretter tok kontakt før de ble en betalende kunde.

3. Fyll inn livstidsverdien per nye kunde. Dette vil si hvor mye en gjennomsnittlig kunde legger igjen av omsetning i bedriften i løpet av sin livstid. Uansett hva slags tjeneste eller produkt du tilbyr er dette et viktig tall å tenke på.

En enkel formel for tjenestetilbydere:
Antall år som kunde * Snitt oms. per år = Livstidsverdi

En enkel formel for produktsalg:
Antall produkter hver kunde kjøper ila 5 år (eller annet antall år hvis det er relevant) * Snittpris per produkt = Livstidsverdi

Hvordan tolke resultatene

Resultatene er delt opp i to bolker. En med hvilken effekt mindre forbedringer kan ha på månedsbasis og en på årsbasis.

Eksemplene for forbedringen er 1% høyere konvertering eller 30% høyere trafikk.

1% høyere konvertering
Det høres kanskje komplisert ut, men det betyr rett og slett at vi øker konverteringsraten din med 1%. F.eks fra 0,5% til 1,5%.

Det betyr at hvis du har 1000 besøkende på nettsiden hver måned, så øker vi salget fra 5 nye kunder til 15 nye kunder.

30% høyere trafikk
Dette vil rett og slett si at du øker antallet som besøker nettsiden din med 30%. Dette kan gjøres via annonsering, søkemotoroptimalisering eller andre tiltak som sikrer at du får budskapet/produktet ditt foran flere personer. Dette fører igjen til flere salg.

Kombinasjonen
Det er også en kolonne som viser muligheten hvis man øker både trafikken med 30% og konverteringsraten med 1%.

Nettside ROI Kalkulator

Trenger du hjelp for å utnytte mulighetene?

La oss ta en uforpliktende prat så skal vi gi det noen konkrete tips for hvordan du kan hente inn den potensielle omsetningen og kanskje også finne ut om vi er en god match for hjelpe til.