Estimert lesetid: ca 15min

Har du/dere ledet et nettsideprosjekt som bare få dager etter lansering har ebbet ut i ingenting, og dere har blitt sittende igjen med en følelse av at det er noe som ikke helt stemmer?

Eller kanskje dere snart skal starte utviklingen av bedriftens første profesjonelle nettside, og dere vil unngå fallgruvene?

Her er de viktigste punktene dere må ha på plass, allerede før dere henter inn kompetanse til å levere prosjektet.

Oppsummering

Trykk på punktene under for å lese mer.

1. Hva er målet?
Hvor skal vi score?

2. Hvem blir ansvarlig?
Hvem skal holde i trådene?

3. Hva er budsjettet?
Det må defineres.

4. Tidsperspektiv?
Er det realistisk?

5. Hva er suksess?
Når kan vi feire?

6. Hva gjør dere unike?
Hvorfor skal noen bry seg?

7. Hvem er målgruppen?
Hvem er det som skal bry seg?

8. Hvilken metode?
Hvordan skal siden leveres?

9. Hvordan skal dere få trafikk?
Trenger dere å gjøre noe mer?

10. Hvem skal dere jobbe med?
Internt? Byrå? Freelancer?

BONUS: Alt dere absolutt ikke trenger å tenke på… helt enda hvert fall!
Ikke gå i fella og begynn ved å fokusere på detaljene.

Hvorfor skal dere gjøre alt dette først?

I våre strategisamtaler med potensielle kunder så går vi igjennom disse punktene for å kunne avdekke om vi er en god match for kunden, og om vi er riktige for å levere prosjektet.

Hvis dere gjør dette selv i forkant, vil dere være bedre rustet til å starte selve prosessen med å planlegge og bygge den nye nettsiden.

Med disse punktene på plass, vil dere spare tid og penger, og få et bedre resultat. Sist, men ikke minst, dette gjør valget om hvem dere burde jobbe med mye enklere.

1. Hva er målet?

Før dere gjør noen ting, må dere avdekke hva målet er med den nye nettsiden. Målet burde ikke kun være et mer moderne design.

Hvorfor ønsker dere å bygge en ny og mer moderne nettside akkurat nå? Er det nødvendig for at dere skal få flere henvendelser fra potensielle kunder? Skal det føre til nye salg?

Svaret på disse spørsmålene er det viktigste som må på plass hvis dere ønsker at nettsiden skal bli en suksess. Hvis man sikter på å doble antall henvendelser fra nye kunder, må man aktivt måle om det ble en suksess eller ikke. Kan man måle det hvis man kun sikter på en et bedre design – som til syvende og sist er en smakssak?

2. Hvem blir ansvarlig?

Én person burde være hovedansvarlig internt hos dere. Denne personen trenger ikke gjøre alt som kreves fra deres side eller være alene om det, men personen burde være prosjektlederen som holder i trådene sammen med byrået, freelanceren eller den interne ressursen som skal produsere nettsiden.

I de tilfellene hvor kommunikasjonen ikke går like bra underveis i et prosjekt, er det nesten alltid på grunn av mangel på én intern prosjektleder.

Årsaken er så grunnleggende at man sparer tid på dobbel kommunikasjon, misforståelser og man utvikler en større forståelse av hverandre underveis.

3. Hva er budsjettet?

Uavhengig om dere skal lage siden internt, jobbe med et byrå eller med en freelancer, så må det settes en ramme for kostnad og tidsforbruk.

Skal dere øke salget med 100 millioner er det urealistisk å forvente at en nettside til 100 000,- skal sørge for det alene. Hvis man har konkrete rammer på kroner og øre, kan man ofte forvente å måtte investere mellom 10-20 % i forkant av prosjektet, fordelt på kostnader internt, eksternt, markedsføring, planlegging og bygging osv.

Hva hvis dere skal snekre sammen noe enkelt selv, for å nå målet med «den første tilstedeværelsen på nett?». For å gjøre det enkelt; hvor mange timer har dere råd til å bruke på noe dere ikke er best på? Hvor mye taper dere f. eks i salg, ved at en person skal fokusere sin tid på dette?

Alt i alt så handler det om å ha et klart budsjett. Hvis man har et budsjett på for eks. kr 500 000,-, betyr ikke det at de pengene må nødvendigvis brukes opp, men at det er det spillerommet dere har. Hvis målet dere sikter mot kan nås for 250 000,- så er det topp, men dere må fortsatt ha en tydelig ramme.

Mange er nervøse for å gi budsjettet sitt til byråer eller andre eksterne som skal levere tjenesten, men de aller fleste seriøse byråer vil ikke misbruke dette tallet. De ønsker å bygge noe langvarig. Grunnen til at byråer trenger budsjettet til prosjektet er for å kunne levere best mulig. Noen åpenbare eksempler er de som tar kontakt for å bygge en konkurrent til Finn.no, men har 100 000,- i budsjett. Det er fullt mulig å bygge en enkel platform for det, men den har ikke sjans til å skalere eller konkurrere mot Finn.no på noen måte.

Hvis byrået vet hva dere ønsker å oppnå, samtidig som de vet hvor mye dere er villige til å investere for å komme dit, er det mye enklere å finne den beste fremgangsmåten for å nå deres mål.

I noen tilfeller oppdager dere kanskje at budsjettet er for lavt opp mot hva dere ønsker å oppnå, og da må man ta en vurdering: Skal vi øke budsjettet eller nedjustere målet?

4. Hvilket tidsperspektiv har dere?

Vi setter alltid pris på prosjekter som har en tydelig og realistisk tidslinje. Altfor ofte får vi kunder som tar kontakt i siste liten, eller ikke har et klart tidsperspektiv for når de ønsker siden lansert.

Det kan være mange grunner til manglende tidsperpektiv, for eksempel at man ikke vet hvor mye arbeid og tidsforbruk som faktisk kreves for å lage en god nettside. Altfor ofte ser vi at potensielle kunder også glemmer sin del av kaka.

De skal samle informasjon, delta på møter, i noen tilfeller levere eller produsere innhold som tekst, bilder og video. Innhold er som oftest den aller vanligste årsaken til forsinket leveranse hos oss.

Tips: Er det viktig at tidsfristen nås?

  1. Sørg for å ha alt innhold klart før dere trenger det.
  2. Bruk eventuelt en profesjonell tekstforfatter, fotograf eller videograf for å levere innholdet.
  3. Bruk god tid på å planlegge i forkant. En time brukt på planlegging sparer minimum to timer arbeid, men ofte mye mer og opptil 5 – 10 timer.

En god samarbeidspartner vil kunne fortelle dere om det er realistisk å levere innenfor tidsperspektivet deres og hvilke tiltak dere må gjennomføre for å komme dit. De vil også kunne fortelle om dette er altfor liten tid, og hjelpe dere å lage et mer realistisk tidsperspektiv på prosjektet.

5. Hva er suksess?

Suksess kan være ganske lik en målsetting, men dette er et definisjonsspørsmål. Spørsmålet jeg liker å stille våre kunder er; se for dere at vi sitter her om 12 måneder og ser tilbake på året som har gått og sjekker tallene som er levert – hva skal til for at vi kan feire at prosjektet har vært en braksuksess?

Noen faller tilbake på at målet skal være nådd, mens noen ganger må andre faktorer også vurderes, fordi nettsiden er bare en del av målet. Skal nettsiden stå for en klar prosentdel av det endelige målet?

Hva skal definerer om den nye nettsiden har vært en suksess eller ikke?

6. Hva gjør dere unike?

Vi anbefaler alle bedrifter å vite hva som er deres «unikhet», uavhengig av nettsideprosjekter og markedsføring, for det blir fort tydelig at det trengs underveis i et prosjekt. La oss si dere for bedrift er svært kundeorienterte med en fantastisk kundeoppfølging, mens nettsiden deres er knotete å navigere, og det er vanskelig å finne kontaktinformasjon deres – da har vi en mismatch.

Hva hvis dere skiller dere ut ved å være en liten bedrift i et marked hvor de store dominerer, og basert på det gir en opplevelse av personlighet og det å bli ivaretatt, mens nettsiden bygges som «en av de store?» 

7. Hvem er målgruppen?

La oss starte med å si at små og mellomstore bedrifter ikke er en definert målgruppe. Kvinner er ikke en målgruppe. Menn er ikke en målgruppe. Og jeg snakker ikke om definisjonen her, jeg snakker om hva som kreves av definert som «en målgruppe» for at nettsiden skal være en suksess.

Målgruppen burde defineres ned på brukernivå. Lag en profil over de 2-3 idelle kundene dere ønsker å nå. Hva heter de? Hvor bor de? Hva er historien deres? Hvilke utfordringer har de? Hva holder dem oppe om natten? Hva er målet deres? Har de mål i det hele tatt? Hva tror de på?

De er to «hovedveier» å gå, man kan enten basere seg på fakta, altså typen personer bedriften har tiltrukket seg tidligere. Eller man kan basere seg på de kundene man ønsker å tiltrekke fremover. Hvem er deres drømmekunde?

8. Hvilken metode?

Det er ikke nødvendig å bli veldig teknisk, men det greit å ha gjort seg opp noen tanker om hvordan dere ønsker å gå frem.

Når det kommer til å bygge nettsider kan det gjøres på flere måter.

Prosjekt
Det er på ingen måte den dårligste metoden, men den er vanligst. Dette er metoden hvor man har en prosess hvor man planlegger, bygger og til slutt er over i drift og vedlikehold. Det gjennomføres kanskje små endringer her og der, og legges på noen funksjoner etter hvert, men i all hovedsak så er det en prosjektmodell.

Det som er viktig å tenke på er om man har nok informasjon til å bygge på denne måten og oppnå et best mulig resultat.

Vekstdrevet
Populærisert av Hubspot for å kunne skape en modell hvor man har flere fordeler mot prosjektbaserte nettsider. Kort fortalt bygger man en enkel grunnmur, måler mest mulig underveis og løpende bygger på hver eneste måned. Det er ikke meningen at dette skal stoppe, fordi nettsiden hele tiden skal optimaliseres for å kunne gi en enda bedre kundeopplevelse og enda bedre resultater.

Vekstdrevet er en god modell for mange, men det krever tillit til tallene, større løpende kostnader/ressursbruk og mye kommunikasjon. Det anbefales at man som selskap har vært med på en prosess eller to tidligere, eller at det settes av mye tid til rådgivning hvis man ønsker å benytte denne metoden.

Kombinasjonen
I denne modellen kombinerer man prosjekt og vekstdrevet. Kort og godt så har man et større prosjekt i starten, men i stedet for å bare bygge en enkel grunnmur, vil man etter hvert bygge ut siden i større grad basert på hypotesen man har i forkant, vel vitende om at man i verste fall kan måtte gjøre større endringer.

Veldig mange prosjekter farer ut hit, fordi man etterhvert ser at man må jobbe løpende med siden for å få de beste resultatene. Det handler ikke om at de er dårlige, men det kan alltid bli bedre. 

Sååå…. Hva passer dere best?
Det er ingen fasit, men noe dere burde tenke på og vurdere. Det vil også avhenge av hvem dere jobber med og hvilken metode de anbefaler basert på deres ønsker. Hvilken metode er de mest komfortable med? Burde dere vurdere andre for å kunne jobbe med metoden dere ønsker?

Mange variabler og spørsmål, som er greit å ta opp.

9. Hvordan skal dere få trafikk?

Det er ikke behov for en detaljert markedsplan, men dere må ha en grunnleggende idé om hvordan dere skal få besøkende inn på nettsiden deres. I mange tilfeller holder det å undersøke hvor deres besøkende kommer fra i dag.

Hvorfor nevner vi dette? Fordi en av fellene er at man forventer å tidoble omsetningen i selskapet, men tar ikke i betraktning at man lite eller ingen trafikk på eksisterende nettside. Man tar heller ikke høyde for at man må fokusere på å skape trafikk via søkemotoroptimalisering, annonsering og/eller andre markedsføringstiltak.

Et spørsmål som må stilles er om resultatet dere ønsker henger på greip med målet, eller om dere må gjøre tiltak for å øke trafikken også. Hvilke tiltak er ikke viktig helt enda, men trenger dere å gjøre noe med trafikken?

10. Hvem skal dere jobbe med?

Nå forventer dere vel den store pitchen hvor jeg sier at Fjellvann er så fantastiske og flotte at dere burde jobbe med oss? Da må jeg skuffe, for selv om vi i Fjellvann er dyktige på vårt fag, og dere som kunde kan tenke at vi er en god match, så er vi ikke riktig for alle, og det kan hende at vi anbefaler deg videre.

Nysgjerrig? Hvorfor dere IKKE burde bruke Fjellvann til ditt neste prosjekt

Så hva er viktig å tenke på når dere skal velge noen å jobbe med?

Først er det greit å avdekke om dere har et budsjett til å faktisk jobbe med et byrå eller en freelancer, eller om dere vil få et helt ok resultat av å gjøre noe selv.

Hva er det viktigste for dere? Hvis det er å få opp en nettside fort og gæli, kan man kanskje bruke noen tusenlapper til en freelancer eller student, men hvis det avgjørende å nå målet om økt salg på for eks. 5 millioner kroner, kan det være lurt å vurdere et større byrå.

Det er også greit å se på hva slags kompetanse deres leverandør innehar. Er dere ute etter grensebrytende design som ser ut som en futuristisk action film? Er dere ute etter avansert utvikling som krever nisje-kompetanse mot utvalgte systemer? Eller er dere ute etter en strategisk partner som kan levere mer enn bare koder og pent design?

Stoler dere på leverandøren? Liker dere måten de jobber på? Forstår de hva dere er ute etter på et dypere nivå? Er de engasjert i det dere ønsker å oppnå?

Det er mange spørsmål å tenke over, og ingen svar passer for alle. Men vær så snill å bruk tid på å vurdere hvem dere velger som leverandør, og ikke hopp på det første og beste. Vi anbefaler at man vurderer i hvert fall 2-3 aktører for å kunne sammenligne, og da snakker vi om alt, og ikke bare pris.

Bonus: Alt dere ikke trenger å tenke på enda.

Har dere lest så langt, så begynner dere sikkert å bli klare til å ta kontakt med et byrå, en freelancer eller å sette i gang planleggingen internt. De punktene som ikke er viktig å bestemme helt enda, men heller noe man gjøre helt i starten av selve prosjekt er:

  • Farger
  • Teksttype (Fonter)
  • Design
  • Bilder, Video og innhold i detalj
  • Funksjonalitet i detalj (Grunnleggende er greit, f.eks er det greit å vite om man skal ha en nettbutikk eller nettside.)
  • Server, domene og annet teknisk
  • Detaljerte kundereiser
  • Markedsføringen av siden i detalj, som nevnt lengre opp i innlegget, så burde dere ha et overblikk på prosessen, men planen trenger ikke være på plass enda
  • Teksten på de forskjellige sidene
  • Hvilke faner og undersider dere skal ha

En god samarbeidspartner kan hjelpe dere med alle disse detaljene og mye mer. Disse punktene kan gjennomgås når dere har avklart alle de andre punktene lengre opp i innlegget, og dere er klare til å planlegge selve leveransen.

Neste steg

Første steg er å sette av en time eller to for å gjennomgå de 10 punktene over – enten alene eller med resten av teamet for å kunne komme et steg nærmere.

Hvis dere syns det virker overveldende, eller dere står fast så tar vi gjerne en prat.

La oss ta en uforpliktende prat da vel!

Hva i all verden er Fjellvann?

Fjellvann er et byrå som fokuserer på å planlegge og levere nettsider som genererer håndfaste resultater basert på deres bedrifts mål.

Vi skiller oss ut ved å være strategi- og prosessdrevet. Vi har en testet og verifisert prosesser hvor vi leverer nettsider som skaper resultater.