Fagbegrep

Hva er merkevarebygging?

God merkevarebygging handler om å skille seg ut i alle kanaler. Det skal ikke være noen tvil om hvem du er, hva du tilbyr og hvorfor folk skal velge deg.

Merkevarebygging er summen av alle de tiltakene og aktivitetene du gjør for å styrke omdømme til bedriften din. Disse tiltakene kan være knyttet til produktet eller tjenesten du tilbyr, og hvordan du tilbyr det. Merkevarebygging handler om å bygge de riktige assosiasjonene til merkevaren din, slik at målgruppen forbinder deg med noe positivt og nyttig. Hva ønsker du at målgruppen din skal tenke og føle når de ser logoen din? Hvordan kan du gi dem det lille ekstra, slik at du blir valgt fremfor konkurrentene? Målet her er ikke bare at de skal huske deg, men også at de skal få lyst til å velge deg.

Eksempler på merkevarebygging

Det er mange måter å bygge merkevarer på, og et eksempel er formidling av budskap. For å velge et treffende budskap må du prioritere; Hva er viktigst, og hva vil vi få frem? Det er fristende å si alt, men det kommer du ikke langt med. Med budskapet skal du bli kjent for noe som de andre ikke har.

Store merkevarer har integrert emosjonelle verdier knyttet til merkevaren sin. Produktene deres kan gi deg en følelse av status, vellykkethet eller trygghet, for eksempel. Dette gir merkevaren merverdi, som igjen gjør at de kan ta seg mer betalt.

Noen av kundene vi har jobbet med

Nor Omega
Maria Mena
Wavemaker
Statens Vegvesen
Entra
Amfi
Safedrive
Telenor Arena
Lifeline Care
Flogas
Eldorado E-sport
Nor Omega
Maria Mena
Wavemaker
Statens Vegvesen
Entra
Amfi
Safedrive
Telenor Arena
Lifeline Care
Flogas
Eldorado E-sport