Hvordan lage en logo til bedriften?
En logo har som oppgave å gjenspeile merkevarens identitet. Det som definerer en god bedriftslogo er at den er enkel, lett å huske og tidløs. Pepsi Max, Adidas og Spotify er alle logoer du sikkert umiddelbart memorerer akkurat nå. De har til felles at de har en god visuell identitet som representerer merkevaren deres godt.
- Definer merkeidentiteten
Før du setter i gang er det viktig at du kjenner godt til bedriftens kjerneverdier og målgruppe. Det er også viktig å tenke hvordan du ønsker at kundene dine skal oppfatte bedriften din. Finn frem penn og papir og noter deg de viktigste verdiene for bedriften din. Det vil være til hjelp når du skal jobbe med hvilke elementer som kan utforme logoen. - Vær bevisst på farger og typografi
- Farger har mye å si for logoen, fordi farger gjør noe med følelsene og handlingene våre, ifølge forskning. Derfor er det viktig å velge farger som passer identiteten til bedriften og målgruppen du ønsker å nå. Unngå å bruke for mye farger, da det kan oppleves rotete, men hold deg gjerne til 2-3 farger.
- Typografi handler om å gjøre innholdet i logoen visuelt tiltalende og lett å lese. Det tar for seg tekst, skrifttype, font, størrelse og hvordan elementene er plassert i forhold til hverandre. Det enkle er ofte det beste, og det gjelder også i logodesign. For mange elementer kan resultere i at folk ikke får den med seg, og at den blir vanskelig å forstå. Finn en font som er lett å lese, og bruk tid på prosessen med å plassere elementene ved siden av hverandre. Det bidrar til å skape en visuell og tiltalende logo.
- Farger har mye å si for logoen, fordi farger gjør noe med følelsene og handlingene våre, ifølge forskning. Derfor er det viktig å velge farger som passer identiteten til bedriften og målgruppen du ønsker å nå. Unngå å bruke for mye farger, da det kan oppleves rotete, men hold deg gjerne til 2-3 farger.
- En enkel logo fungerer best
Tenk på at logoen til firmaet ditt potensielt skal brukes i ulike sammenhenger. En enkel og minimalistisk logo med et lite utvalg av farger vil gjerne være mer effektivt enn en logo med mye detaljer. Fordelene med en enkel logo er at:
- Færre detaljer gjør logoen lettere å huske
- Den fungerer bedre i ulike størrelser, som kan være fint på ulike flater
- Logoen ser profesjonell ut og kan være mer tidløs, noe som fungerer godt over tid
- En logo bør tilpasses ulike flater
En logo bør være designet for å fungere på ulike flater og ulike størrelser på skjermen. Det kan derfor være en idé å designe den i ulike utgaver og utsnitt fordi da har du en logo både til nettsiden, sosiale medier og eksempelvis et visittkort. Dersom du har en logo med flere små detaljer vil de forsvinne dersom logoen blir mindre. Ved å ha et responsivt design sørger du for at logoen din fungerer i alle kanaler og er lett gjenkjennelig uavhengig av hvor den vises.
Les mer: Godt design skaper resultater! - Få hjelp av eksperter til å designe bedriftslogoen
Det å utarbeide en god logo kan ved første øyekast virke enkelt, men det krever god innsikt, nøye planlegging og et godt forarbeid. Det å investere i en profesjonell bedriftslogo fremfor å lage en selv har flere fordeler, og det er at:
- Du får eksperthjelp av noen som jobber med dette på daglig basis.
- Du kan fokusere på andre oppgaver.
- Det er tidseffektivt.
- Designere kan komme med ideer og konsepter du selv kanskje ikke ville ha kommet på selv.
- Profesjonelle designere kan lage logoer som fungerer godt på ulike flater.
Vi i Fjellvann hjelper deg gjerne med å lage en logo som representerer bedriften din. Med ekspertise innen merkevarebygging vet vi hva vi holder på med, og du er i trygge hender hos oss.
En god bedriftslogo kjennetegnes ved at den er enkel, tidløs og lett å huske.
En profesjonell logo bidrar til å gi et godt førsteinntrykk, som igjen bidrar til å bygge tillit og troverdighet overfor kundene dine. Logoen har derfor mye å si når det kommer til merkevarebygging.
Det finnes ulike type bedriftslogoer, og kategoriseres gjerne basert på stilen på designet.
- Ordmerke-logo er en logoform kun bestående av tekst, slik som Google.
- Monogram-logo består av initialer eller en forkortelse for merkevaren. Det brukes ofte når firmanavnet blir for langt.
- Piktogram-logo er et symbol basert på et ikon som skal representere merkevaren.
- Kombinasjons-logo ligger litt i navnet, men det er en logo bestående av både tekst og symbol.
- Emblem-logo er når teksten er integrert i et symbol