Fagbegrep
Hva er en designprosess?
Designprosessen er en fremgangsmåte designere og utviklere bruker for å utvikle kreative løsninger for produkter eller tjenester.
Hensikten med designprosessen er å forstå behov, utforske ideer, utvikle konsepter og teste løsningene. Før den endelige løsningen er klar for å bli tatt i bruk. Designprosessen er delt inn i 4 faser: utforske, utforme, utvikle og evaluere. Nedenfor forklarer vi de ulike fasene i designprosessen:
- Utforske
Start med å forstå kunden og målgruppen, og finn deretter ut av hvilke problemer eller behov de har. I denne fasen skal de ulike idéene på bordet, der relevant innsikt blir tatt med videre i prosessen. - Utforme
De beste idéene blir tatt med videre, og det utvikles konkrete løsninger basert på idéene. I denne fasen er det vanlig å skissere ulike løsninger og navigering i en prototype. Enten det gjelder for en applikasjon eller et nettsted. Hensikten er å se hva som vil fungere best. - Utvikle
I denne fasen brukes rammeverket som ble designet i utformingsfasen, for å teste hvordan løsningen vil fungere i praksis. Der ytterligere spesifikasjoner for designet blir utarbeidet. I slutten av denne fasen blir løsningen lansert, og de som skal bruke verktøyet får en opplæring i hvordan det fungerer. - Evaluere
Mellom hvert steg er det lurt å gjøre en evaluering av arbeidet. For å undersøke om det er noe som bør forbedres eller justeres med nåværende løsning. Utover det, er det viktig å evaluere underveis i prosessen. I denne fasen bør også produktet eller tjenesten brukertestes. Det kan også være en idé å få en evaluering av eksperter dersom det er innenfor et spesifikt område.
En designerprosess utvikles hele tiden, og det som fungerer på en kunde, fungerer nødvendigvis ikke på neste kunde. Derfor er det greit med en generell designerprosess slik som den vi har forklart ovenfor.