Slik lager du en visuell identitet som matcher bedriften

Når du ser en rød brusboks eller logoen til Nike, kjenner du igjen merkevaren på sekunder. Dette er to merkevarer som har vært konsekvente med bruk av logo, farger og visuelle elementer. Vi forteller deg hvordan du kan skape en sterk visuell identitet!

Slik lager du en visuell identitet som matcher bedriften

Hva er en visuell identitet?

En visuell identitet handler om å ha et sammenhengende og gjenkjennelig visuelt uttrykk for din bedrift, også kjent som grafisk profil. Den visuelle identiteten er svært viktig for bedriftens merkevare, og er satt sammen av ulike visuelle elementer, inkludert logo, bildestil, typografi, fargepalett og andre grafiske elementer.

Disse elementene brukes på tvers av alle kommunikasjonskanaler for å skape en helhetlig visuell opplevelse. Som igjen bidrar til at bedriften skiller seg ut blant andre konkurrenter og gjør den lett gjenkjennelig for kunder.

Ser du etter noen som kan hjelpe til med å skape en ny visuell identitet, eller designe en ny nettside? Ta kontakt her og la oss ta en prat om dine behov.

Hvordan skape en visuell identitet?

Å skape en visuell identitet handler om å utvikle et gjenkjennelig og sammenhengende visuelt uttrykk for bedriften din. Dette visuelle «ansiktet» gjør at bedriften skiller seg ut og kan bli lett gjenkjennelig for kundene. Gjennom effektiv kommunikasjon i form av illustrasjoner, bilder, farger, former og typografi, kan du formidle komplekse ideer raskere enn ord alene. For eksempel om vi ser en rød brusboks, rekker vi å få en oppfatning om at det er Coca Cola, før vi sannsynligvis leser det på boksen.

Hvorfor bør en bedrift ha en visuell identitet?

For bedrifter er det avgjørende å ha en velutviklet visuell identitet av flere årsaker, her er noen av dem:

  • Unik identitet og personlighet: En solid visuell identitet kan hjelpe bedriften med å bygge en unik identitet og personlighet, slik at man skiller seg ut blant konkurrentene.
  • Merkevarebygging: Visuell identitet kan være en essensiell del av merkevarebygging, ettersom de visuelle elementene formidler dypere betydninger og verdier som er tilknyttet merke.
  • Konsist identitet: En godt utarbeidet visuell identitet kan sikre en mer konsistent visuell opplevelse og gi et inntrykk av pålitelighet og troverdighet, som videre vil øke tilliten hos kundene.
  • Bygge merkevareassosiasjoner: En solid visuell identitet gir bedriften muligheten til å bygge sterke merkevareassosiasjoner over tid, der kunder blir kontinuerlig eksponert for de samme visuelle elementene som vil skape en dypere forbindelse mellom kundene og bedriften.

En visuell designer spiller en avgjørende rolle i å skape denne type identitet. De tar bedriftens budskap og verdier, omgjør de til visuelle elementer og informasjon som appellerer til målgruppen. I Fjellvann har vi utviklet ny visuell identitet for blant annet InnoWorkTech og Maria Mena.

Bilde av logo til 4 ulike merkevarer.

Steg-for-steg til å lage en ny visuell identitet

Når man skal lage en ny visuell identitet, er det viktig å definere de visuelle elementene som skal representere merkevaren sin. Det er ikke likt for alle, men noen grunnleggende elementer er logo, fargepalett og typografi. Disse elementene representerer bedriftens personlighet og verdier, og husk: Det første som møter dine potensielle kunder er det visuelle, så det er viktig å gjøre et godt førsteinntrykk.

Trenger du hjelp til å skape en ny visuell identitet eller design av en ny nettside? Ta kontakt her og la oss ta en prat om dine behov.

En ny visuell identitet er ikke gjort over natta. Det er en prosess som tar tid og som er omfattende. Noen av punktene vi er igjennom når vi utvikler nye nettsider for kunder, gjelder også for den visuelle identiteten. Vi holder det kort og oversiktlig:

  1. Definere bedriftens mål og verdier: Hvordan dere ønsker å fremstå.
  2. Identifisere målgruppen: Hvem er målgruppen, og hva trenger de?
  3. Bestemme en stil: Definere en designstil for bedriften.
  4. Brukertesting: Testing av design og konsepter for å finne ut hva som fungerer for dere.

Det er også viktig at man utvikler en effektiv visuell identitet. Dette gjøres ved å blant annet:

  • Være konsistent med farger og tekst, og holde seg til identiteten sin.
    • Dette gjør det lettere å bli gjenkjent, og ved at man bruker samme farger og elementer i ulike kanaler, både digitale og fysiske.
  • Sikre en skalerbar identitet, som fungerer på ulike medier og plattformer – husk at innholdet bør gjenspeile bedriften en ønsker å være.
  • Identiteten bør også være unik, og skille seg ut fra konkurrentene.

Når de ulike elementene som danner den visuelle identiteten er på plass, utvikler vi en designmanual. Designmanualen er en oversikt over de ulike visuelle kjennetegnene som til sammen danner identiteten til bedriften. Deretter fortsetter prosessen med merkevarebygging, som du kan lese mer om her.

Hvor lang tid tar det å bygge en visuell identitet?

Tiden det tar å bygge en visuell identitet varierer fra prosjekt til prosjekt. Først og fremst avhenger det av prosjektets omfang, som for eksempel hvilke elementer man ønsker å utvikle. I tillegg er enkelte bedrifter større enn andre. Avhengig av størrelsen på prosjektet og bedriften kan utviklingen vare alt fra noen uker til flere måneder.

Kort oppsummert:

En godt utviklet visuell identitet er en viktig investering for bedriften din. Det hjelper deg med å bygge en sterk merkevare og etablere varige forbindelser med kundene. Ved å forstå og implementere de ulike aspektene av visuell identitet kan du sikre at bedriften din skiller seg ut og blir gjenkjent i markedet.

Behov for en ny visuell identitet, nettside eller en finpuss?

Vi har god erfaring med utvikling av visuell identitet for bedrifter og organisasjoner, og vi er ikke fornøyde før dere er fornøyde. Sammen legger vi strategier, utvikler konsepter, og lager design med brukeren i sentrum. Les mer om vår designprosess her.

Usikker på hva dere har behov for? Ta kontakt med oss, så hjelper vi deg med ditt neste prosjekt!

Flere artikler

Nettside

Fordeler og ulemper med Sanity CMS

Les mer

Nettside

Hva er Sanity CMS og hvorfor skal du velge det?

Les mer

Design, Nettside

Hvordan lage et engasjerende og brukervennlig nettsidedesign?

Les mer

Noen av kundene vi har jobbet med

Nor Omega
Maria Mena
Wavemaker
Statens Vegvesen
Entra
Amfi
Safedrive
Telenor Arena
Lifeline Care
Flogas
Eldorado E-sport
Nor Omega
Maria Mena
Wavemaker
Statens Vegvesen
Entra
Amfi
Safedrive
Telenor Arena
Lifeline Care
Flogas
Eldorado E-sport