Fagbegrep

Hva er en visuell profil?

En visuell profil gir merkevaren en tydelig identitet og gjenkjennelighet på tvers av alle flater. Men hva er det, og hvorfor bør virksomheter jobbe med det?

En visuell profil er selve grunnmuren for merkevaren, og fungerer som en slags guide for merkevarebygging. Logo, farger, illustrasjoner og typografi er alle grafiske elementer, og er med på å definere selskapets visuelle identitet. Målet med en visuell profil er at den skal kommunisere bedriftens verdier og personlighet. Det skal være en rød tråd på tvers av digitale flater, som tydelig kommuniserer hvem bedriften er og hva de står for.

Hva kjennetegner en god visuell profil?

Det som kjennetegner en god visuell profil er at den er unik og relevant. Med et tidløst design som tydelig kommuniserer merkevarens verdier, og som også skaper tillit hos målgruppen.

Les også: Godt design skaper resultater!

DNB er et godt eksempel på en norsk merkevare som har en god visuell profil. De kjennetegnes blant annet av at de konsekvent bruker fargene blå-grønn, som symboliserer pålitelighet og bærekraft. Det passer godt til finanssektoren, noe som ikke er tilfeldig, men nøye gjennomtenkt og planlagt. Hvis du besøker DNB på nett, Instagram eller Facebook finner du den samme typografien og fargene. Det gjenspeiler hvem de er, hva de står for, og gjør at deres verdier kommer tydelig frem som merkevare.

Hvorfor jobbe med den visuelle profilen?

Du bør jobbe med å styrke bedriftens visuelle profil, på bakgrunn av disse faktorene:

  • Gjenkjennelse: At kunder lett kan kjenne igjen bedriften blant konkurrenter.
  • Verdier og identitet: Den visuelle profilen uttrykker kjerneverdiene i bedriften.
  • Bygge tillit og troverdighet: Gir en følelse av seriøsitet og pålitelighet, og er viktig for å bygge kundelojalitet.
  • Konkurransefortrinn: Bidrar til å skille bedriften fra konkurrentene
  • Markedsføring: Når det visuelle er likt på tvers av flater, blir det enklere å skape engasjerende innhold som treffer målgruppen.

Noen av kundene vi har jobbet med

Nor Omega
Maria Mena
Wavemaker
Statens Vegvesen
Entra
Amfi
Safedrive
Telenor Arena
Lifeline Care
Flogas
Eldorado E-sport
Nor Omega
Maria Mena
Wavemaker
Statens Vegvesen
Entra
Amfi
Safedrive
Telenor Arena
Lifeline Care
Flogas
Eldorado E-sport