Hva er det du ønsker å oppnå?
Det første vi spør alle som tar kontakt med oss om er: “Hva er det du ønsker å oppnå med nettsiden?” Uten et godt svar på dette, er hva nettsiden koster, gjør og ser ut helt uvesentlig.
Mange har et godt bilde og konkrete mål for hva de ønsker å oppnå med den nye nettsiden, mens andre trenger å gå igjennom en prosess internt eller med et nettsidebyrå for å tydeliggjøre hva man ønsker å oppnå med nettsiden.
Hvis man trenger en workshop med et byrå vil dette så klart koste mer, men min oppriktige, dog inhabile mening er at det vil være en kostnad som spares eller tjenes inn senere i prosjektet. Dette kan skje ved både flere nye kunder eller tidsbesparelser, eller begge.
Hva du burde tenke på
For å komme frem til hva du ønsker å oppnå er det også lurt å tenke over hvordan man ønsker å posisjonere seg i markedet og hvem man ønsker å nå ut til. Noen av punktene vi alltid ønsker å ha gått igjennom:
- Hvem er dere? Hva gjør dere unike? Dette er ikke bare en setning som skal fortelle oss hva dere gjør, men måten dere kommunisere på. Kort fortalt personligheten til bedriften.
- Definisjon og informasjon rundt brandet deres. (Hva er et brand?)
- Målgruppen dere ønsker å nå ut til.
- Konkret hvilke(t) problem(er) dere løser for denne målgruppen.
- Noen konkrete tall og målbare variabler dere ønsker å bedre. F.eks antall besøk, leads, salg o.l.
Som et minimum kan du sette et klart og tydelig måltall og en definert målgruppe. For eksempel: Å bli kontaktet av 10 nye potensielle kunder fra nettsiden hver måned i målgruppen “Unge gründere i Oslo.”
Sidestruktur – Lag et kart over nettsiden
Sidestruktur kan ha mye å si på prisen, men ikke nødvendigvis så mye som man kanskje tror. En nettside med 5 undersider krever mer jobb enn en nettside med 50 undersider, og burde derfor koste mer.
Men hva med tilfeller hvor 45 av disse sidene vil benytte den samme visuelle strukturen og dermed kun måtte lages en gang, og det er kun innholdet som endres. Da virker det plutselig ikke så mye så fremt man ikke skal benytte en tekstforfatter til å skrive teksten.
Hva du burde tenke på
Tegn opp et sidekart for nettsiden, dette vil hjelpe deg å sette tankene i system, men også å kunne se hvor mye arbeid det faktisk skal være snakk om.
Hvis prosjektet skal leveres internt så er dette en viktig prosess uansett, og hvis det skal gjøres av et byrå så vil dette være til stor hjelp.
Her anbefaler vi å bruke whiteboard/ipad eller andre medier hvor det er lett å flytte på ting og redigere underveis. Post-its kan også være en god løsning. Hvis du ønsker en digital løsning kan man bruke f.eks gloomaps.com som er gratis med noen begrensninger.
Design – Hvordan skal nettsiden se ut?
Design er kanskje den vanskeligste delen når det kommer å svare på spørsmålet om hva en nettside koster.
Design kan løses på flere måter:
- Du bruke en ferdig mal som gjør at arbeidet blir minimalt.
- Du kan begynne med en mal og gjøre den til noe eget.
- Du kan la et byrå bestemme basert på hva de mener.
- Du kan sette en tidsramme for design, og resultatet er det som foreligger når man har brukt opp tiden.
- Du kan få en designer til å jobbe ut ifra en eksisterende design manual.
- Du kan ha en lengre prosess med et byrå og en designer hvor man går frem og tilbake basert på formålet og målgruppen. Husk at det er de som skal bruke nettsiden.
Ingen av disse måtene er feil eller riktig. Det avhenger av hvor mye man ønsker å bruke på å kjøpe en nettside eller hvor mye tid man vil bruke internt.
Hva du burde tenke på
- Husk at det handler ikke om hvor godt du eller byrået liker siden. Det handler om hvor godt målgruppen, de som skal bruke siden, liker den.
- Et enkelt og brukervennlig design burde alltid være i fokus. Det er sjeldent at “grensesprengende” design er det som hjelper en bedrift å oppnå målet sitt. For å sitere Rema1000: “Det enkle er ofte det beste.”
Husk at du også kan bruke kalkulatoren
Hvis du ikke ønsker å bruke tid på å lese artikkelen og deretter sette deg ned i «nerde-modus» for å komme frem til et fornuftig tall kan du bruke kalkulatoren for å få et estimat «raskt og gæli.»
Hva med innholdet?
Innholdet, teksten spesielt, på en nettside blir ofte nedprioritert. De aller fleste av oss kan skrive, og dermed antar vi at dette er noe vi burde gjøre selv.
Du burde vurdere å la en tekstforfatter skrive teksten
Ofte ser vi at kunder bryr seg om hvilke bilder som brukes, de bryr seg ofte om det visuelle. Mens teksten de leverer er “kastet sammen” på 15 minutter.
Det koster så klart noen kroner ekstra, men det er verdt det.
Frykten er ofte at noen fra utsiden ikke vil forstå seg på bedriften, og at budskapet ikke blir personlig. Det stemmer ikke.
En god tekstforfatter vil sette seg inn i både bedriften og målgruppen deres for å levere et budskap og en tekst som er treffende, selgende og en dråpe provoserende. (Jepp, den dråpen er viktig.)
Bilder og video da?
Her varierer det stort fra person til person. Noen er fantastiske hobby fotografer med en god smarttelefon mens andre, som meg, burde holde seg til å bruke en fotograf/videograf eller arkivfoto av høy kvalitet.
Til syvende og sist så handler det om nytte mot kost. Har du budsjettet er det så og si aldri feil å investere i en profesjonell fotograf, videograf eller tekstforfatter.
Funksjonalitet
Når vi snakker om nettside pris er det umulig å komme unna funksjonalitet.
Hva koster en nettside uten for mye “mikk makk?”
For det første er det relativt. En enkel side med informasjon kan leveres for 10 000,- og 100 000,- men det vil alltid være forskjeller selv om siden oppleves “ganske lik.”Ingen forventer at du som skal kjøpe en nettside vet eksakt hva en funksjon koster, men kort oppsummert må man tenke over hvilke funksjoner man ønsker og være forberedt på at noen funksjoner koster mer enn andre.
Eksempel på enkle “standard” funksjoner som man kan forvente på de fleste nettsider
- Kontaktskjema(er).
- Integrasjon mot en kart løsning som Google Maps.
- Mobiltilpasset design og funksjon.
- Kobling mot enkle tredjepartsløsninger som har en “ferdig løsning” mot plattformen du bygger nettsiden på. Eksempler på dette er kobling mot f.eks MailChimp for nyhetsbrev.
- Muligheter for blogging / artikler.
- Mulighet til å redigere innhold selv. Dette er standard og enkelt ved å bruke en publiseringsløsning (CMS) som støtter dette, f.eks WordPress eller Craft CMS.
Eksempel på funksjoner som kan koste litt ekstra, men ikke nødvendigvis mye.
Alt med funksjonalitet er relativt. En nettside pris kalkulator som vi bruker kan gjøres veldig mye mer avansert for å få et enda mer spesifikt resultat. Men i de aller fleste tilfeller holder dagens løsning. Så du trenger ikke tro at funksjonen på denne listen er 100 000,- funksjoner. Men de krever ofte et tillegg uavhengig om det er 5 000,- eller 50 000,-.
- Nettbutikk med flere produkter og kategorier.
- Automatisering av prosesser.
- Avansert chatbot.
- Integrasjoner mot tredjepartssystemer som ikke har en ferdig/enkel løsning. F.eks kobling mot store APIer.
- Quiz, Kalkulator eller annen interaktiv funksjon med en form for logikk.
- Medlemsskap og innlogging for kunder.
Husk også at et nettsidebyrå gjerne trenger god informasjon for å kunne sette en pris på en funksjon. De må vite behovet og hvorfor funksjonen er viktig. Ofte vil vi da kunne komme med en bedre løsning, og kanskje vi til og med har lagd noe lignende før.
Teknologi – Hvilken plattform?
Hvilken plattform dere velger for nettsiden varierer stort basert på hva dere trenger og påvirker også hva nettsiden vil koste.
Det er heldigvis ikke alt for store forskjeller men man har fem “kategorier” som har mange forskjellige type plattformer. Under har vi listet opp noen.
Gjør det selv løsninger
Fra gratis til noen tusenlapper i året.
- Squarespace (Anbefalt)
- Wix
- WordPress.com (Må ikke forveksle med WordPress.org)
Profesjonelle nettside løsninger
Dette er løsninger man gjerne benytter sammen med et byrå, men tekniske personer kan også benytte disse til å gjøre det selv.
Her starter man gjerne på minimum 25 000,- eks mva for å samarbeide med et byrå som kan lage en god nettside, men dette strekker seg gjerne opp til flere hundre tusen i noen tilfeller.
Det kan også tilkomme lisenser og tredjepartskostnader.
- WordPress.org (Anbefalt for de aller fleste)
- Craft CMS
- Joomla
- Drupal
- Hubspot (En del av løsningen deres er en nettside “modul“)
Les mer om fordeler og ulemper ved å bruke WordPress til bedriftsnettsider.
Nettbutikk løsninger
Nettbutikker er egen gren av nettsider, spesielt når det kommer til pris. Man kan bygge enkle “nettbutikker” uten for mye arbeid, men en nettbutikk krever en del mer arbeid enn en ren informasjonsside.
Hvis man ikke skal gjøre det selv, burde man forvente å starte mellom 50 000,- og 100 000,- mens taket er nærmere millionen, så fremt du ikke har større behov. Da er det bare å begynne å legge på nuller.
- WooCommerce, kombinert med WordPress
- Magento (Anbefalt for større)
- Shopify (Gjør det selv, men kan også benyttes med byrå.)
- BigCommerce
Lærings- og kursplattformer
Læringsplattformer eller kurssider har blitt mer og mer vanlig, spesielt etter COVID-19. Heldigvis finnes det gode løsninger som kan benyttes for å gjøre dette enklere enn det tidligere har vært.
Man kan forvente lignende prising som en nettbutikk i samarbeid med et byrå. 50 000,- til 100 000,- som en start og et “endeløst” tak hvis man trenger mye ekstra.
Flere av disse løsningene er også mulig å bruke for de som ønsker å gjøre det selv.
- Kajabi.com
- Teachable.com
- Thinkific.com
- LearnDash i kombinasjon med WordPress
Enterprise løsninger
Dette er markedet som er vanskeligst å spå, fordi det ofte involverer mange skreddersydde funksjoner, integrasjoner, sikkerhetstiltak med mer.
- ContentStack
- WordPress VIP (Brukt av f.eks USA Today Sports, Capgemini og New York Post.)
- TYPO3
- Neos
- Episerver
- Skreddersydd løsning
Vi anbefaler og lager de fleste nettsidene vi leverer i WordPress. Årsaken er at 35% av nettsider i 2020 bruker WordPress.
Det betyr at man har et stort nettverk av utvikler som holder plattformen vedlike, sikker og lager løsninger man kan laste ned gratis eller kjøpe for en brøkdel av utviklingskostnaden.
Samtidig er det en god plattform som har en god balanse mellom ferdig funksjon og fleksibilitet.
Konklusjonen… De aller fleste som leser dette vil kunne bruke WordPress og oppnå målene til bedriften på nett, men det finnes alltid unntak.
Hva koster vedlikehold av nettsiden?
Drift og vedlikehold av en nettside er viktigere enn det kanskje høres ut. Det kan bidra til flere besøkende og i verste fall ha kostbare konsekvenser.
Se på det som service og forsikring på bilen.
Det er noen fallgruver hvis man ikke tar godt vare på nettsiden:
- Nettsiden kan bli treg og dermed mindre brukt.
- Nettsiden kan hacket og infisert av spam eller andre “virus.”
- Man kan miste data fordi man ikke har god løsning på sikkerhetskopiering.
- Google kan straffe siden fordi man f.eks ikke holder oversikt over ødelagte lenker eller sider som ikke lenger eksisterer eller fordi man har sårbarheter på siden.
- Bestillinger eller henvendelser går ikke igjennom fordi man ikke tester og sørger for at det fungerer.
- Det varier stort hva hver bedrifts nettside trenger av vedlikehold. Noen kan ha en automatisert plan, mens andre trenger et helt dedikert team som passer på 24/7.
Prisen på nettside drift er noe man må ta høyde for også når man skal finne ut hva en nettside koster.
Eksempler på drift av nettside “nivåer”:
- Enkel manuell – Under 1 000,- i året
Du betaler for server og domene hos en tredjepart, men håndterer det tekniske på selve nettsiden selv. Det krever litt arbeid, og er noe som må gjøres regelmessig.
Les gjerne mer om drift av WordPress nettsider her. - Passer for de fleste: Semi Automatisert med byrå – Mellom 5 000,- og 30 000,- i året
Her benytter du gjerne et profesjonelt nettside byrå, som har en prosess eller et system som håndterer alt for deg som kunde. Det er store forskjeller i kvalitet og innholdet i disse løsningene. Finn noe som passer for din bedrifts nettside. - Manuelt med byrå – 60 000,- eller mer per år
Dette er gjerne for nettsider som gir vesentlig inntekt til bedriften, og det er viktig at alt fungerer som det skal. Markedsføringssider og nettbutikker skiller seg raskt ut. Her skal alt testes og oppdateres regelmessig, enten av et avansert system og/eller en person. På dette nivået er det nesten ingen begrensning og igjen så er det viktig å vite eksakt hva som må gjøres for den enkelte siden.
Markedsføring: Hva koster det å få besøkende på nettsiden?
En nettside som ingen besøker er i praksis verdiløs.
Vi skal ikke spore av og lage en lang liste over muligheter når det kommer til markedsføring, eller hva som er best for din bedrifts nettside.
Poenget er at du er nødt til å ha en plan for hvordan du har tenkt til å få besøkende inn på nettsiden, og budsjettere for dette også som en løpende kostnad.
Noen muligheter:
- Annonsering på Google, Facebook, LinkedIn eller andre kanaler.
- Søkemotoroptimalisering (Bli funnet når noen søker etter det du tilbyr.)
- Innholdsmarkedsføring
- Videomarkedsføring
- Sosialemedier
- Influencere
- PR/Presse
- Nyhetsbrev
- Diverse ikke digitale muligheter som f.eks DM, fliers o.l.
Hvem burde du bruke? – Velg riktig nettsidebyrå for deg
Her burde jeg vel åpne med at alle må bruke Fjellvann, men jeg vet jo veldig godt at det ikke stemmer. Det finnes ikke et eneste byrå som passer for alle. Hvilket byrå du burde bruke er avhengig av hva du skal ha, hvilket budsjett du har, hvilken bransje du er i, hvilken målgruppe du skal nå eller mer flytende områder som: passer måten du jobber på mot det byrået eller freelanceren du velger? Går dere overens personlighetsmessig?
Her er det ingen fasit, men jeg anbefaler å gjøre god research før man velger hvem man skal samarbeide med, åpne dialog med flere, se på tidligere arbeid, se hva de skriver, se hva andre skriver om de, ta kanskje til og med et lite prosjekt for å se om dere går overens og måten de jobber på passer med dine behov.
Vi har den tanken at hvis vi ser at vi ikke er riktige for et prosjekt så sender vi deg som kunde videre til noen vi tror vil kunne passe bedre. Jeg personlig mener at det er helt forferdelig hvis jeg tar imot et prosjekt fra en kunde som ønsker noe jeg ikke kan levere, eller har forventninger som ikke passer til budsjettet. Da vil jeg ikke kunne gjøre kunden fornøyd og det er mye bedre for meg og kunden at prosjektet leveres av noen andre. Jeg sier også nei til flere prosjekter på grunn av akkurat dette, så vær også forberedt på at byrået du ønsker å bruke ikke nødvendigvis ønsker å ta imot ditt prosjekt. Hvis du gjør god research i forkant så har du nok allerede avklart dette, men det kan være greit å ha i bakhodet.
Budsjett – Hvilken pris er du villig til å betale?
Hva skal jeg bruke på en nettside? Hva skal nettsiden koste? Sensitive spørsmål for mange bedrifter og svarene spriker stort.
Hvor mye du burde bruke handler rett og slett om hva man ønsker å oppnå og at det blir en positiv investering. Det kan være andre variabler som gjør at du kanskje ikke har råd til å bygge den nettsiden du ønsker, kanskje nå ikke er det riktige tidspunktet eller kanskje du burde avvente noen av funksjonen du er ute etter for å bygge sten for sten.
Jeg spør ofte om budsjett og veldig få har det klart for seg. Vi har også blitt lært opp til å gi en leverandør et budsjett fordi vi tror de vil skvise så mye penger som mulig ut av deg som bedrift. Saken er den at vi kan levere «samme» nettside til 25 000,- kr og 100 000,- kr spørsmålet er bare hvordan, hva man bygger opp rundt o.s.v. Den ene kan være helt ok, mens den andre kan være en super selger som drar salget til bedriften. Så hvis vi velger å være litt positive til byråene så velger vi å tro at de har de beste intensjoner så hjelper det ofte å fortelle hva man er villig til å betale så kan byrået tilpasse hva de tilbyr basert på det. Det skal være nevnt at du ikke må gå inn 100% naiv og tro at alle gjør det, men dette er grunnen til at du skal gjøre grundig research før du tar en avgjørelse.
Det er greit å huske på at selvom du får tak i en nettside til 5000,- kr så kan den fortsatt være det dyreste kjøpet ditt noen sinne hvis den ikke sørger for at du oppnår det du ønsker, mens en nettside til 100 000,- kr kan være et billig kjøp hvis den sikrer deg flere millioner i salg i flere år. En dårlig nettside kan i verste fall være verre enn ingen nettside. Det skal være nevnt at selvom et byrå tar 100 000,- kr eller mer så betyr ikke det automatisk at det du får er bra.
Kanskje alt dette blir litt voldsomt?
Det er ikke alle prosjekter som krever store budsjetter og lange strategi faser. Vi har lansert et tilbud for enkleste prosjektene.
Sammen bygger vi en skreddersydd nettside på bare en dag.
Les mer om budsjettvennlige nettsidepakker
Hvilket tidsperspektiv har du?
Tid er penger, og nettsider kan ta tid å bygge. Når må siden være på nett? Når ønsker du at den skal være på nett? Hvor lang tid det tar å lage en nettside avhenger av hva du skal lage, kapasitet, personal o.l. Men hvis du ber om en raskere levering enn vanlig så må du også forvente å betale litt mer.
De fleste byråer har mulighet til å flytte litt på prosjekter, hyre inn ekstra hjelp eller lignende for å nå tidsfristen din, men det koster byrået penger og dermed blir det dyrere. Snakk åpent og realistisk om ditt tidsperspektiv og fortell eventuelt at er åpen for å betale mer hvis du kan få det raskere levert hvis dette er noe som virkelig er avgjørende.
Hvorfor ikke bare bygge selv?
Du har sikkert sett eller hørt om plattformer hvor man kan lage sin egen nettside uten å være en webutvikler. Jeg vil starte med å si at dette sjelden er noen god ide, men at det finnes noen tilfeller hvor det er like greit.
Når er det ok å bygge selv:
- Du har et så lavt budsjett at du ikke får tak i noen som er flinke, men du har ekstra tid.
Dette startet som en liste, men jeg kom veldig enkelt på at dette er eneste tilfellet hvor det lønner seg. Det er bedre å gjøre det selv hvis du ikke har råd til å betale noen som faktisk er flinke.
Mange av kundene som kommer til oss har nettopp lagd en ny nettside med et annet byrå eller en freelancer hvor de betalte så og si ingenting, og fikk dermed så og si ingenting.
Hva kan du gjøre for å holde kostnaden for en hjemmeside nede?
Det første du kan gjøre er å sørge for at du har lest igjennom hele dette innlegget og gjort deg opp tanker om hvert enkelt punkt, da stiller du bedre til en samtale med flere leverandører.
Konkret ville jeg sett på følgende punkter:
- Ha en tydelig spesifikasjon på hva du vil ha.
- Sett et konkret budsjett på hva du er villig til å bruke.
- Outsourcing til land med lavere lønn kan i noen tilfeller lønne seg.
- Kan du bidra med noe selv uten at det går på kryss med kvaliteten? F.eks innhold.
- Kan du bruke et malbasert design?
- Gi gode og tydelige tilbakemeldinger på hva du liker og ikke liker
stol på rådene til byrået du jobber med, selv om du ikke liker noe betyr ikke det at det er feil. - Velg det byrået som passer deg og din bedrift.
- Sørg for å være på ballen og gi raske tilbakemeldinger når du blir bedt om det.
Oppsummering
Det er mange punkter som påvirker prisen for en god nettside som gjør besøkende om til potensielle kunder. Det viktigste å huske på er at du må behandle et nettside prosjekt som et «nybygg» og ikke et bytte av en dør. Vær nøye med vurdering og fokuser på hvem som dekker behovet ditt kontra kun pris.
Test vår priskalkulator!
Få et estimat i løpet av 1 minutt.
Vanlig nettside
Nettbutikk
Blogg / Magasin
Dra markøren langs linjen for å velge antall undersider/menyvalg.
Vi estimerer at nettsiden vil koste:
Legg igjen navn og e-postadresse så vil du motta en e-post med ditt estimat i løpet av 1 minutt.
Oppsummering
Beskrivelse | Informasjon | Antall | Pris |
---|---|---|---|
Avslag: | |||
Totalt: |